Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 16.42
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2016 kl. 17.11
Jo, men har man vildt mange skvalderkål vil selve plukningen af de ernorme mængder der skal til aljen i sig selv, bidrage til begrænsningen.....men spændende er det. Lidt som vaccinasion.
Måske kan man lave en blandingsalje?
Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 17.14
Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 17.17
Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2016 kl. 17.59
Det lyder som en and, men meld gerne tilbage med piletræet :)
Skrevet af: Lone Nielsen, 13. maj 2016 kl. 18.25
Hvis nu man gør det ved fuldmåne, hvor månen trækker i vandet mon så ikke virkningen forstærkes ???? - det må jeg lige tænke lidt over......
:-)
Skrevet af: Tilde P., 13. maj 2016 kl. 19.13
Hvis det skal have noget med ajle at gøre, skal der pi...., undskyld urineres, i opløsningen, og så kan der måske være en vis antibiotika eller hormonvirkning.
Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 20.00
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2016 kl. 23.17
Undrede mig nu også over brugen af ordet.
Måske er det pga af den fæle lugt, at man har valgt at kalde substansen sådan.
I følge ordbogen er ajle, den flydende del af husdyrgødning, altså især urin som Tilde påpeger.
Skrevet af: Søren M, 15. maj 2016 kl. 9.52
Jeg har forsøgt mig at vande mælkebøtter med brændnælde vand.
- det virkede ikke...
Men vil eksperimentere med mælkebøttevand istedet..
Skrevet af: Tilde P., 15. maj 2016 kl. 10.28
Nogle kunne måske interessere sig for, om der er bestemte vækststadier hos planterne, som er bedst egnet til formålet.
For en del år siden fandt man ved undersøgelse af en modnende ærtemark, store mængder af et væksthormon. Det var det samme hormon som blev fremstillet syntetisk til ukrudtsbekæmpelse.
Det er et hormonmiddel, som, hvis det var sprøjtet ud, havde slået ærterne ihjel.
Skrevet af: Gartner Duun, 15. maj 2016 kl. 19.10
For nogle år siden var der et ukrudtsmiddel som hed Vegano og som bestod af bl.a hvidløg, chilli og brændenælde udtræk og så nogle andre ting som ikke havde med planter at gøre.
Dette middel viste sig at have samme effekt som round up da plantedirektoratet testet det . Men da det kom på i handlen viste det sig at have nogle problemer
Bl.a havde temperaturen en indflydelse bl.a fordi at blade dannet et ekstra vokslag så midlet ikke var i stand til at trække ind .
Producentens fremstilling af midlet faldt forskellig ud og det gik fra at blive udråbt som Round ups afløser til at være et flop .
Så selvom det viser lovende resultater skal man nok arbejde med det længe før man til noget unik .
Skrevet af: Anonym bruger, 15. maj 2016 kl. 22.32
Skrevet af: Søren M, 2. juni 2016 kl. 7.09
Gennem de seneste to uger har jeg haft mælkebøtter til at ligge og gære i vand.
I mandags vandede jeg så nogle mælkebøtter med udtrækket.
Resultat: ingen effekt!
- men det er jo også et resultat..
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juni 2016 kl. 10.44
Skulle man ikke gære det i 3 uger og vande 3 aftener i træk? Måske er der så stadig håb om en effekt?
Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 13.38
Vegano havde det til at gære i 28 dage . Så var hvidløget også rådden men uden at være kvalmende og stinkende men til at arbejde med .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.