Forum

Spiselig forhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise Marie Andersen, 14. maj 2016 kl. 9.57

Jeg vil gerne anlægge en spiselig forhave. Vi bor i et roligt kvarter uden meget trafik, men jeg er aligevel lidt i tvivl om det nu er en god idé at anlægge en spiselig forhave pga forurening fra biler. Jeg har ikke kunnet finde oplysninger omkring hvordan forurening fra biler fungerer... lægger det sig foreksempel inden for de første par metre fra vejen? Hvorstor er forureningen på en almindelig villa vej? Hvilke planter er det bedst at dyrke for at få mindst mulig forurening med ind i maden? Mvh Lise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2016 kl. 12.10

Hej Lise

Det er en god idé du der har - frisk grønt kan ikke købes i supermarkedet, det skal dyrkes :)

Din bekymring var berettiget tilbage i tiden, hvor store mængder bly, hver eneste dag blev hældt ud af bilernes udstødningsrør.

I dag vil det kun være et reelt problem, hvis der dyrkes på forurenet jord, Så det kan betale sig at kende lidt til historien for din havejord. Har der været industri eller anden forurenende aktivitet på grunden, kan jorden jo indeholde lidt af hvert! Om dette kan du enten bruge din sunde fornuft (hvis villakvarteret er udlagt for 100 år siden, er det nok ikke forurenet) eller du kan kontakte kommunen / tjekke det på nettet, hvor forurenede grunde er registreret. Ældre mennesker kan ofte bidrage med et områdes historier der ikke er registreret nogen steder :-D

Bladgrønt, bær og andet skal naturligvis skylles, men det gælder jo uanset om du køber eller dyrker.

Urban gardening er i fremmarch overalt i Verden og selv midt i de største storbyer dyrkes der grønt til stør glæde. Der forskes sågar i bynært landbrug integreret i og på bygninger.

Du skal også glæde dig over, at du sandsynligvis vil have mindre rester af sprøjtemidler i din høst end os der bor "på landet" tæt på landmandens sprøjtetåger :) Luften udenfor byerne er ikke ren, der kan måles sprøjtemidler i den!

Luftforureningen i et stille villakvarter er lav og afhænger nok primært af hvilke forureningskilder, der ligger i umiddelbar nærhed: Store trafikårer bidrager med partikler og gasser, hvor kun partiklerne er relevante i forhold til grøntsagerne og kan skylles af. Industri bidrager i DK ikke med forurening af betydning, men det gør forbrændingsanlæg f.eks., selv om der renses meget effektivt også her.

Bare kom i gang med at udnytte forhaven, det vil du glæde dig over :-D

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. maj 2016 kl. 8.55

kommer du i nærheden af Kalundborg så kan du hente en masse sibirisk portulak her - den er meget sprød og lækker i alle former for salater og den har smukke lyserøde blomster

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Marie Andersen, 16. maj 2016 kl. 14.22

Hej Tom
Tak for din meget udførlige regørelse. Det lyder som om jeg bare skal kaste mig ud i det☺Men med partiklerne i tankerne vil jeg satse på at dyrke noget der kan skylles godt og måske undgå ting hvor man spiser bladene hvor det jo kan være lidt svære og få skyllet ordentligt af.

Mvh Lise

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Marie Andersen, 16. maj 2016 kl. 14.25

Hej Mogens, tak for tilbudet☺jeg kommer desværre ikke lige forbi Kalundborg. Portilakken lyder ellers spændende☺

Nyt svar til emnet »Spiselig forhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spiselig forhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider