Forum

Sygdomme i oliventræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Betina, 21. oktober 2002 kl. 10.13

Jeg har to oliventræer – siden de er kommet inden for er de begyndt at sprøjte et harpikslignende sekret ud, hvilket betyder at både vinduet og karmen er kontant er klistert til. Derudover har jeg nu oberveret at træerne har fået små sorte knopper på grenene – hvorfor sker dette?

1 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 21. oktober 2002 kl. 14.36

Kære Oliventræsejer!

Det er noget rigtigt kedeligt noget, for det er nemlig slet ikke træet selv, som afsondrer det klistrede stads. Derimod kommer det fra de "små sorte knopper", som er skjoldlus. Klisterstadset er simpelthen deres afføring, honningdug hedder det så poetisk.

Og hvordan kommer man så af med dem? Hvis træerne er gamle med en korkagtig, skorpet bark, kan du børste lusene af med en stålbørste. Brug den overalt på barken, men ikke på de unge grenes, glatte bark. Der skal du i gang med en stiv opvaskebørste med en opløsning af brun sæbe i vand. Og sørg nu for, at alle lusene bliver ødelagt!

2 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Hvilsted-Carlsen, 27. februar 2003 kl. 18.03

Jeg har et citrontrae og en kumquat, som begge staar paa min aabne altan (jeg bor i Torino).

Begge traeer er angrebet af et insekt, som gemmer sig paa bladenes underside i hvide spind paa stoerrelse med svovlet paa en taendstik. Bladene kroeller sig sammen, visner og falder af. Hvilket insekt er der mon tale om, og hvordan kan jeg bekaempe dem?

3 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Poulsen, 4. april 2003 kl. 9.32

Hej
Jeg har lige købt et oliventræ. Hvordan passer jeg det bedst? Skal det eventuelt gødes?

Jeg har fået at vide, at det ikke må stå i nærheden af en radiator og helst i fuld sol.

Med venlig hilsen
Ann Poulsen

4 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanette Zahrtmann, 5. august 2003 kl. 14.42

Kære Janne Hvilsted-Carlsen

Jeg tror, det er spindemider du har på dine træer.

Miderne kan fjernes med insektsæbe, sæbevand eller rovspindemider(se nettet for forhandlere).

Men Jeg ville høre om du eller nogen anden ved hvilken jordsammensætning kumquat skal have i potten.

Med venlig Hilsen

Nanette Zahrtmann

5 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Mortensen, 7. august 2003 kl. 14.04

Jeg har lige hjembragt to oliventræer i potte fra Italien. Det er to hårdføre typer, men næppe egnet til udendørs vækst hele året.

Hvordan passes de bedst?

Jeg fik at vide, at de trives bedst, når de "pines". Altså meget lidt vand, sydvendt placering, fuld sol etc. Jord: så mager som mulig og ingen gødning.

Kan dette være rigtigt?

Venlig hilsen

Erik Mortensen
Tuborgvej 126
2900 Hellerup
idag@vip.cybercity.dk

6 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: CHARLOTTE TEOLANDER, 6. november 2003 kl. 7.48

Hej!

Jeg har 2 oliventræer indenfor, men de er begyndt at smide alle bladene. hjælp, hvad skal jeg gøre?

Kærlig Hilsen Charlotte

7 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 6. november 2003 kl. 9.19

Det er min erfaring, at oliventræer skal stå lyst og køligt inden døre om vinteren. De kan bestemt ikke lide stuetemperatur, og de skal vandes sparsomt.

Venlig hilsen

Merete

8 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 15. juli 2004 kl. 13.57

Jeg har et oliventræ, som producerer en del hvidt "skum" omkring grenene. Det ligner næsten opvaskeskum.

Er det skadeligt for planten, og hvad kan jeg i så fald gøre, for at komme det til livs?

9 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. juli 2004 kl. 9.29

Prøv at tjekke, om det er skumcikader, der sidder inde i "spyttet". Disse kan rages ud med et strå eller tynd pind.

10 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: May-Britt, 5. april 2005 kl. 9.38

Hej!

Jeg har fåe en Kumquat i gave, og har vandet den 2 gange på 14 dage á ca. ½ liter vand. Planten har stået forholdvist lyst mod vestvinduer, men nu er den ved at tabe alle bladene samt frugterne, der skrumper ind og falder af. Hvad kan jeg gøre? Jeg har allerede nu flyttet planten til en østvendt vindueskarm, men jeg ved ikke om det kun er det der skal til.

Hilsem May-Britt

11 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ole Jacobsen, 4. december 2005 kl. 13.51

Jeg har et oliventræ som afgiver en masse fedtet stads. Jeg kan se, på tidligere spøgsmål, at det drejer sig om lus. Rådet var at de skulle børstes væk med en stiv børste. Mit træ er imidlertidig så gammelt, så er det muligt at sprøjte det med et eller andet?

12 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kent Jensen, 12. februar 2006 kl. 12.19

Hej!

Vores store og flotte oliventræ har over de sidste 3 mdr. fået noget larve lignende puds på både blade og grene. Der er ingen bevægelse i selve udslettet, men man kan se at det har bredt sig. Det er til at tørre af med en fugtig klud eller finger, men det hjælper ikke da det kommer igen. Hvad kan det være og hvilke forholdsregler skal vi tage?

13 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brit Thobo-Carlsen, 30. maj 2007 kl. 20.45

Det er lykkedes mig at lave et nyt oliventræ ud fra et skud fra roden af et gammelt træ, men jeg er i tvivl om, om jeg skal klippe det for oven, opstamme det eller bare lade det vokse videre uden at gøre noget?Det har nu stået i egen potte i 11/2 år og er ca. 40 cm højt med masser af friske, lysegrønne blade.

14 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Pedersen, 27. september 2007 kl. 18.44

Mit oliventræ har fået en masse sorte pletter, som ikke er skjoldlus,men hvad så?efterhånden bliver bladene guleog falder af.

15 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 28. juni 2009 kl. 10.32

Mit oliventræ får nogle sorte/ brune pletter og til sidst bliver bladene lidt tørre og falder af.Er det sogdom eller hvad.

Lilli Pedersen

16 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 28. juni 2009 kl. 10.32

Mit oliventræ får nogle sorte/ brune pletter og til sidst bliver bladene lidt tørre og falder af.Er det sogdom eller hvad.

Lilli Pedersen

17 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 7. juli 2009 kl. 15.10

Er der ingen der kan hjælpe mig,der må være andre end mig der har det samme problem.

Mit oliventræ får gule og sorte pletter på bladene og til sidst bliver bladene gule og falder af.HJÆLP...

Lilli Pedersen

18 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 17.47

Det er rigtignok så kedeligt, så kedeligt når ens kære planter angribes af utøj! En belastning for forholdet kan det ligemed konstituere!

Mvh Eivin (^_^)

19 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 7. juli 2009 kl. 17.59

Jeg troede det var et seriøst sted at søge hjælp,når planterne bliver syge,men der er åbenbart nogle der ikke har andet at foretage sig end at " VÆRE SJOVE"
Jeg er faktisk stolt af at mine planter trives,så jeg modtager gerne seriøse forslag til sygdommen i mit oliventræ.

Men hav det godt dit sure løg!

Lilli Pedersen.

20 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 18.02

Kære Fru Lilli, jeg har ej forsøgt at være sjov, men gav min mening om problemet med at opdage sygdom i sine planter tilkende. Intet andet.

Desuden lyder det som skjoldlus!

Mvh Eivin (^_^)

21 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 7. juli 2009 kl. 22.17

Jeg forstår nok ikke din form for "humor".

Hvis du ved noget seriøst om sygdomme hos oliventræer skulle du komme frem med dem,vi er mange der ikke kan finde oplysninger om emnet.Du siger det lyder som skjoldlus og hvad bekæmper man så lige dem med?

Venlig Hilsen Lilli Pedersen.

22 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 22.52

Kære Lilli, jeg må igen påpege at jeg ej har prøvet at give form til "humor" som du skriver. Jeg gav mit egen personlige reaktion på den kedelige oplvelse det er at finde sygdom i sine elskede planter. Her på havenyt forsøger vi iøvrigt at holde en pæn og sober tone overfor hverandre.

Skjoldlus fjernes ved at man skraber skjolderne bort, derefter kan man pensle de angrebne områder med et middel som jeg lige nu har glemt navnet på. Måske er der nogle andre der husker det.

Mvh Eivin (^_^)

23 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juli 2009 kl. 10.20

Hej Lilli

Hvis du finder ud af at det er skjoldlus, som skader oliventræets blade er der én radikal kur, som kan bruges:
Hård beskæring, så alle løvbærende grene fjernes på én gang. Barken på resten af grenene gennemgås for lus, der måtte have valgt at slå sig ned her. Evt eksemplarer skrabes af med en kniv og barken skures med stiv børste og en opløsning af brun sæbe
(1 spsk til 1 liter kogende vand afkøl før brug).

Alt, hvad du klipper af skal varmkomposteres (i kommunens anlæg) / brændes.

Træet ser miserabelt ud bagefter – men vent nogle uger, så vælter det frem med friske skud fra sovende knopper i barken :-)

Overvej, om det er muligt at placere træet udendørs en del af sommeren, hvor myrer kan være gode hjælpere i fremtidig bekæmpelse af skjoldlus.

Hvis det i stedet kan være en skade efter overvanding, så vil det nok være en god idé at plante om i bladmuld opblandet med lerholdigt sand i forholdet 3 : 1. Brug en lerpotte/ – krukke dobbelt så stor som den nuværende rodklump. Når træet kommer i trivsel herefter, kan du udlægge lidt velomsat kompost ovenpå pottejorden og vande herigennem – men mere sparsomt end før.

Med venlig hilsen fra
Lone

24 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 8. juli 2009 kl. 12.28

Tak for rådet og anvisningen,men der er ikke skygge af dyr.

Træet står ude,men tages ind i en kølig udestue om vinteren.

Det er godt nok en skrap " ting " at skulle i gang med,det er et stort og flot træ,men måske har det fået for meget vand,må det tørre ud ind imellem?

Venlig Hilsen Lilli Pedersen

25 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. juli 2009 kl. 13.41

Ja, vandingen bør ske med mellemrum, så luften kan trænge ned i jorden.

Mvh Eivin (^_^)

26 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juli 2009 kl. 21.21

Hej Lilli

Jeg har måske ikke fået forklaret helt godt, at den rigtig hårde beskæring kun skal ske, hvis der nu var tale om skjoldlus.

Skjoldlus ligner faktisk ikke lus – de ligner små buler på 1–3 mm på blade og unge kviste. Der skal forstørrelsesglas til for at man kan se, at der er liv inde under "skjoldet".

Se evt billeder ved at skrive Skjoldlus i søgefeltet øverst på denne side.

Hvis der er tale om skader efter for rigelig vanding og der drysser mange blade af, så skal beskærersaksen ikke i brug lige med det samme. Der vil sikkert være nye skud på vej ret hurtigt efter omplantning. Giv ihvertfald mindre vand, end du plejer – og ja oliventræer kan trives uden ret meget vanding.

Står træet i krukke er det vigtigt, at pottemulden ikke tørrer fuldstændigt ud mellem hver vanding. Hvis jorden er knastør skal den følgende vanding ske langsomt – eller i ganske små portioner, for at vandet kan optages og ikke blot løbe langs krukkens sider og ud af drænhullet i pottens bund.

Med venlig hilsen fra
Lone

27 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilli Pedersen, 9. juli 2009 kl. 8.49

Hej Lone.

Det er altså ikke lige til at finde ud af,det med mit træ,jeg har spurgt på flere planteskoler.Mit træ har masser af skud og vokser fint og bladene " falder " ikke af af sig selv,men jeg fjerner dem fordi det ser grimt ud.Jeg tror jeg vil potte det om i en større potte og noget bedre jord.

Hilsen fra Lilli

28 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. juli 2009 kl. 15.52

En omplantning er altid en god ide, og det er nemmerlig helt rigtigt at der er forskel på kvaliteten af jord, hvor man naturligvis skal købe den bedste, hvis man da ikke kan blande det selv.

Mvh Eivin (^_^)

29 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grønne Fingre, 17. september 2009 kl. 20.27

Navnet på det middel man skal pensle med er "toxan" – dette er et ukrudtsmiddel til græsplæner. Det er vigtigt ikke at rammen planten, men KUN skjoldlusen.

30 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2009 kl. 14.13

Selvfølgelig skal man ikke benytte Toxan imod skjoldlus (ved ikke hvem der skriver sådan noget). Men lidt sprit og sæbevand, sammen med en brugt tandbørste kan give gode resultater.

Bayer Garden har lavet et middel kaldet Calypso og som virker ved at blive transporteret rundt i planten, på samme måde som Round up og når insekterne suger saften i sig dør de af det. Personlig vil jeg nu anbefale førstnævnte metode

31 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Thomsen, 11. november 2009 kl. 14.19

Jeg har ikke sort/brune pletter – men deriomod hvide pletter på mit lille oliventræ. Er der nogen der kender til en løsning på dette?

32 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. november 2009 kl. 15.14

Hej Mette Thomsen

Måske er det uldlus, du har besøg af.

Find et godt råd under emnet Spørg eksperterne i bjælken herover – skriv uldlus i søgefeltet, så dukker det op.

Vil også lige fortælle at oliven er tålsom overfor endog meget hård beskæring. Jeg har for nogle år siden haft uldluseforekomst og valgte at beskære mit oliventræ i januar. Jeg fjernede alle grene og der stod kun stamme og ca 10 cm grenstubbe tilbage. Jeg gennemgik barken meget nøje og skrubbede med en blanding af sprit og sæbe (opskrift som den Sten Porse anbefaler) på de stder, hvor det kunne se ud som om der var overvintrende uldlus. Problemet løst – og allerede første sommer var der nyvækst, så træets krone nåede en diameter på 2,5 meter.

Det nedklippede blev pakket i papirssække og efterfølgende brændt, ligesom jeg fjernede de blade, der var drysset under beskæringen.

Med venlig hilsen fra
Lone

33 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Asholt, 6. juni 2010 kl. 11.33

Jeg har et oliventræ der står udenfor i varmt klima (Grækenland) en en potte. Men det har fået en masse hvide pletter både på bladene og på stammen, og det taber blade.
Jeg ville gerne vide hvad jeg skal gøre.

34 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Søndergaard, 8. april 2013 kl. 20.35

Lige præcist som ovenstående ser vores oliventræer desværre ud - og gjorde også sidste år. De står i et frostfrit drivhus og er plantet direkte i jorden. De er ca. 3 m høje.
Det ser ikke ud til at være skadedyr, snarere en svamp - eller er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være, og hvad man kan gøre ved det? Udover en kraftig beskæring? Det er jo nærmest umuligt at vaske hvert enkelt blad af.
mvh Vivi Søndergaard
vini@vinida.dk

35 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2013 kl. 7.33

Hej Vivi Søndergaard

Mit bud er, at det er skjoldlus - og at den metode, du tænker på at tage i anvendelse er hensigtsmæssigt ! Og det vil være et udmærket tidspunkt at gå igang på nu.

Beskær helt ned til den del af de tykke grene, hvor der ikke er blade.
Og skrub barken på den del af træerne, som så er tilbage, med en god sæbeblanding (en spsk brun sæbe til 10 liter vand)

Pas træerne godt med nogle håndfulde kompost og lidt vand, mens de danner nye skud fra de sovende knopper i barken.

Alt det, du skærer væk skal fjernes og brændes - gælder også blade, der drysser under beskæringsprocessen. Du kan vælge at bringe det til varmkompostering hos din kommune - men læg det ikke i din egen kompostbeholder, som efter al sandsynlighed ikke når op på tilstrækkeligt høj temperatur undervejs i komposteringsprocessen.

Olivenræerne kan tåle det - med det varer 2 - 3 måneder før de igen er i fin form med nye skud og friskt løv.

Forebyggende kan du undlade at tage laurbær og citrusplanter ind i huset (de er ofte bærere af skjoldlus) - og du kan prøve at udtænke muligheder for at overbruse dine oliventræer engang imellem, skjoldlus trives godt med lav fugtighed.

Med venlig hilsen fra
Lone

36 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Søndergaard, 9. april 2013 kl. 8.45

Hej Lone

Tak for dit svar. Jeg forstår bare ikke, at det skulle være skjoldlus, for dem kender vi alt for godt fra vores citrustræer - disse mørke hårde knopper, der meget let får sort svamp til at brede sig efterfølgende. Men dette er små hvide, aflange pletter, og der er ikke skyggen af liv i form af skadedyr. Jeg har mere gættet på en svamp, men har altså ikke kunnet finde et svar, og selv på planteskolen kendte de ikke svaret.
mvh Vivi

37 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anker C., 5. marts 2014 kl. 17.06

hej på mit oliven træ er der kommet små sorte forhøjede pletter hvad gør jeg ved det vh anker capion

38 af 38 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Eggers, 8. juni 2017 kl. 21.53

Jeg har de sidste 5 år haft et oliventræ, ca. 1,5 m højt (stammen ca. 1 m. kronen 0,5 m). Det klarer sig fint, står på en solrig altan om sommeren og i en lys carport om vinteren. Det er plantet i en stor plasticbalje med huller i bunden og plasticbaljen står i en kurv. Om vinteren pakkes det hele ind i et gammelt uldtæppe og hessian - det sidste mest for syns skyld. Jordoverfladen er dækket med citrontimian, meget sødt.
Problemet er nu, at det er begyndt at få en sygdom, idet bladene langsomt bliver gullige inde fra roden, og nogle af dem er faldet af.
Jeg tænker om årsagen kan være dækket af citrontimian, som måske bevirker, at der ikke kommer luft ned til rødderne.
Der er næppe tale om overvanding, da planten stort set aldrig vandes, klarer sig med vanding ad naturlig vej. Jeg har forsøgt at stikken en lang pind ned langs stammen for at se, om jorden er for fugtig, men det tror jeg ikke. Det er ikke uldlus (dem kender jeg fra buksbom) og heller ikke skjoldlus, da der ikke er nogle sorte pletter på.
Jeg har for ca. 3 uger siden sprøjtet træet med en hjemmelavet skadedyrsbekæmpelse (brun sæbe/sprit og vand), som jeg brugte til uldlusene - blot for en sikkerheds skyld. Kan det være dette sprøjtemiddel? Kan det have fået for meget blæst?
Kan nogle af læserne eller eksperterne hjælpe mig, da træet er en gave, og det betyder meget for mig.

Håber på et snarligt svar - inden alle bladene er væk.
Mange hilsner
Gitte e

Nyt svar til emnet »Sygdomme i oliventræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sygdomme i oliventræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider