Forum

Nåletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Blom, 8. december 2004 kl. 20.36

Jeg har søgt og søgt men kan ikke finde svaret på følgende spørgsmål: Hvad hedder nåletræernes hunblomster stand?

Tak for hjælpen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. december 2004 kl. 0.02

Hunblomsterne betegnes hos en række arter blot kogler og gemmer (efterhånden som demodner) frøanlæg og frø under kogleskæl og dækskæl. Kogler kan sidde længe på planten inden de modner. På enebær, Juniperus, er de øverste skæl vokset sammen, så der opstår en lille såkaldt bærkogle, der sidder i flere år inden den modner.

Frøskællene er egentlig meget reducerede hunblomster, der i en akse sidder sammen på et lille sideskud.

Andre arter har enkeltsiddende hunblomster. Hos taks, Taxus, udvikler det befrugtede frøanlæg sig til en lille bærlignende, orangerød frugt, hvor frøanlægget skjules af en giftig frøkappe.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 19. januar 2005 kl. 18.05

Hej Henrik.

Frøkappen hos taks er altså ikke giftig, det er kun de grønne dele og frøene der indeholder giftstoffer.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pikfisk, 21. april 2005 kl. 13.13

Jdfjgjgjggjjgkjklgjklgjlgjljggjgjjgfdjgjsklhfjhkløfjhlhjkljk hejhjehjejhehjehjehjh hej i er nogle sviner der sedder på sin flade røv helle dagen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Thorsen, 6. oktober 2005 kl. 12.37

Vil du ikke sende nogle HELT vildt gode links til mig og mine veninder. vi har en biologi opgave og har ikk noget om grandkogler det ville hjælpe os meget.

kærlig hilsen amalie, belinda, og julie

Nyt svar til emnet »Nåletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nåletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider