Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2016 kl. 20.08
Jeg er virkelig ked af det, men min gamle spade, som har fulgt mig siden midt i 60erne har længe skrantet og haft flere lag gaffa-tape om skaftet. Nu er selve bladet desværre flækket på langs, da jeg stødte på en sten, da jeg ville grave et hul til en rabarber.
I flere år har jeg ledt efter "min" spade. Den er nemlig ikke som de andre. Jeg har købt flere spader hjem, også på loppemarkeder, men ingen er så flad i bladet som den gamle spade, der på billedet er længst væk. Er der mon nogen, der kender min spade? Alternativet er at købe en spade som den røde og få en smed til at omforme den, hvis det kan lade sig gøre?
I min nød har jeg købt en Fiskars staudespade, som i kraft af at den er smallere, heller ikke buer så meget.
Jeg håber at nogen kan hjælpe. Bladet var blåt i sin tid - grebet rødt. "Zinck"? Lysbro?
Mange tak for hjælpen
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2016 kl. 20.08
Glemte billedet - undskyld
Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2016 kl. 18.07
Hvorfor vil du have en der er flad?
Spear & Jackson er nok den fladestes jeg kender.
Eller måske en Polet.
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 19.00
Jeg vil gerne have en flad spade, fordi jeg med min gamle spade kan stikke græskanter af - som lyn og torden :-). Jag spaden ned, vrid højre kant af bladet, så græsset køres ind i bedet. Det tager mig ikke lang tid at stikke mange meter græsplæne af. Jeg har en af de der trekantede kantstikkere, men det tager 3 gange så lang tid med den, hvis ikke længere. Jeg kan ikke bruge min metode med en spade, der er alt for rund, så får jeg jo en blondekant. Den første spade på billedet er vinklet forkert, men den har jo også et lige skaft. Når jeg skal gøre det hurtigt, og jeg kan gøre det på øjemål, har vinklen en betydning.
Ingeborg
Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2016 kl. 19.05
Du kan jo også få sat nyt skaft på den gamle.
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2016 kl. 19.08
Så er denne nok også hurtig.
easy-cut.dk/
Mvh
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 19.35
Et nyt skaft vil jeg nok kunne sætte på, men det er selve bladet der er revnet. Tak for alle gode links til andet grej, men det er en spade som den gamle jeg efterlyser. De hollandske og engelske har ingen forhandlere i DK. TVIVLSOMT OM DE VIL SENDE TIL Dk.
Ingeborg
Skrevet af: Lise D, 27. maj 2016 kl. 22.07
Hvad med en spade fra Fiskars, den med ergonomisk greb, jeg er meget glad for min ;-)
Skrevet af: Anne Demant, 27. maj 2016 kl. 22.09
Fiskars Xact er en god spade med fladt blad.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2016 kl. 22.44
Tak Anne Demant, men den ergonomiske kan jeg ikke styre . Jeg har også sådan en spade. Den bruger jeg til andet, men ikke ret gerne.
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2016 kl. 7.05
Hvorfor starter du ikke bare med at spørge, om de vil sende til DK?
Det er der jo mange fra de to lande, der gør.
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2016 kl. 14.43
De butikker som handler med professionelle har gerne et større udvalg. Måske er nedenstådende noget? Det er lidt svært at bedømme krumningenen på fotoet, men du kan jo spørge dem ad.
www.dansk-skovkontor.dk/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=6104&virtuemart_category_id=2168
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2016 kl. 17.15
Når smig på skaftet og bladets hul ing er afgørende for mig, er det ikke smart at købe på nettet. Jeg skal have spaden i hånden.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holmgaard, 4. juli 2016 kl. 11.11
Hej Ingeborg,
Jeg har lige været ude i butikken for at se om vi kan hjælpe dig med en spade, der passer på din beskrivelse. Den fladeste jeg kunne finde var vores skovspade - den har jeg forsøgt at tage et billede af fra siden.
Er det noget i den stil du søger?
Jeg kan se at krumningen på skaftet er noget større på din gamle spade, men jeg ved ikke, hvor meget det betyder for dig.
mvh
Lars Holmgaard
Skrevet af: Tine Horsum, 4. juli 2016 kl. 22.25
Du har ikke en smed i nærheden, der kan kopiere bladet måske?
Selv er jeg spadenørd/redskabsnørd, det gælder om, at finde det rigtige værktøj til opgaven, det er- det halve arbejde. Der er jo også de der små lige spader, der sikkert er gode til at stikke kanter af?
Modsat Ingeborg. er jeg nu glad ved min ergonomiske spade, men generelt synes jeg, de ergonomiske er for tunge. Men de brækker ikke nemt! (Og dog: Jeg har en gravegreb med en tand uheldbredeligt bøjet bagud... Ja! Dens afløser er nu lettere- og mere slid- Eller min jord er lettere-)
En spade er ikke bare en spade, der er lovligt mange af dem. Mit næste køb er nu en dybdespade.
Mvh
Tine- der kan grave 1.20 m dybe huller i et spadeblads bredde. (Fhv jord og betonner)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.