Forum

Plantevalg til læhegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 2. juni 2016 kl. 9.31

Vi skal have etableret følgende læhegn:

- 9-rækker mod vest
- 3 rækker mod syd. Forestiller mig her det skal være et buskhegn på ca. 3 m, for ikke at tage for meget udsigt/himmel. Derudover skal læhegnet også give privatlive om vinteren, så der skal være noget stedsegrønt i det.

Hvilke planter ville i vælge til disse to læhegn?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2016 kl. 10.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. juni 2016 kl. 15.59

Følgende kunne overvejes eventuelt suppleret med gran/fyr til det stedsegrønne.:

Hassel
Gedeblad
Forsythia
Blodribs
Benved
Rød/hvid kornel
Snebær
Syren
Fjeldribs
Dværgmispel
Kalkved
Blærespiræa

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. juni 2016 kl. 17.34

Hej Peter
Du skal have det hele tilpasset i forhold til din jordbund, vindforhold og hvor du bor henne. Og så skal planterne sættes, så de ikke for nogens vedkommende skygger andre væk. Du kan ikke bare sætte de forskellige vilkårligt i forhold til hinanden. Det vil du i hvert fald fortryde i løbet af ganske få år. Du kan heller ikke bare sætte vilkårlige stedsegrønne ind mellem løvplanter, for ofte vil de så piske nålene af de stedsegrønne. det er fornuftigt nok at sætte begrænsninger på 3 meter i højden, men mange af buskene bliver også 3 meter brede og så er nogle mere skyggetålende end andre. Vil du have blomster, skal de også vælges ud fra dette og du skal tænke på at nogle ting sætter masser af rodskud.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 18.07

Der findes bøger om læhegns beplantninger men det kan godt være at de efterhånden har nogle år på bagen
Det bliver de nu ikke ringere af .

Men det er lidt af en investering, som Boi også nævner, at gøre og derfor vil det være rart hvis man kan undgå for mange ærgrelser med tiden .

Jeg vil derfor foreslå dig dig at skaffe en af disse bøger og læs om de forskellige træarter der er og hvem der passer til hvilket jordtyper.

Bogen kan hurtig være tjent ind og du en masse erfaring rigere .

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. juni 2016 kl. 18.59

Ja - eller låne på biblioteket.
Men vær opmærksom på at oftest er disse ting lavet i forhold til hvad der kan gives tilskud til, og ikke i forhold til hvad du har af ønsker til hegnet.
Jeg oplever ofte at folk har vidt forskellige ønsker, nogle vil gøre det optimalt for fuglelivet, ofte bestemte fugle, andre steder skal det bare være tæt hurtigst muligt, igen andre steder med flotte blomster og ofte bær derefter, måske bær der kan bruges til spisebrug eller snapsefremstilling.
En mail til mig - så kan du få nogle forskellige bud på læhegns forslag, som så bagefter skal tilrettes i forhold til individuelle ønsker.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Olesen, 2. juni 2016 kl. 19.59

Hvis det er i de hårde vestenvindsområder, skal man have bjergfyr og skovfyr mod vest og nordvest.

Det drejer sig ikke om hvad man vil, men om hvad man er nødt til.

Løvtræer kan ikke klare sig uden en beskyttelse mod vest.

Naboskabet til nåletræernes lidt sure jordbund er derimod som regel ingen hindring.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. juni 2016 kl. 20.27

Jeg vil blot lige gøre opmærksom på fx. Hedeselskabet. De her kæmpe erfaring med levende hegn og kan helt sikkert hjælpe med et forslag til planter. Desuden kan man som privat også få et tilskud til disse læhegn på op til 20.000 kr. - så det er værd at chekke ud vil jeg tro. ;)

landskab.hededanmark.dk/Plantning-med-tilskud.8739.aspx?gclid=CPTfpbj7ic0CFav4cgod2VMFYg

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. juni 2016 kl. 21.34

Hej K. Olesen
Det kan godt være hvor du bor - men i Vestjylland går skovfyr altså ikke - og der skal helt andre træer til. Så generelle betragtninger i forhold til at du ikke ved, hvor læhegnet skal stå er vel lidt malplaceret.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nielsen, 3. juni 2016 kl. 17.42

Mange tak for alle jeres inputs :)

Jeg har været på biblioteket og biblioteket.dk, men synes ikke jeg kan finde gode bøger om læhegn. Kan I anbefale nogen?

Derudover har jeg været i kontakt med Hedeselskabet, og desværre er det ikke længere muligt at få tilskud, når man planter indenfor 100 m af et hus. Jeg har fået et tilbud fra Hedeselskabet, men som Boi er inde på, så planterne valgt ud fra tilskud, så er i tvivl om det er optimal.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 3. juni 2016 kl. 18.57

Læbeplantning af Frode Olsen
Det Kgl. dansk landhusholdning selskab.
fra 1979.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 3. juni 2016 kl. 19.07

Den brugtee vi for ca. 30 år siden på skolen . Jeg mener ikke at der står noget om tilskud og gør der, kan du ikke bruge det til noget nu.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. juni 2016 kl. 19.57

Hej Peter
Glem alt om tilskud for det er både for besværligt og det sidste nye er at den form for tilskud forsvinder helt.
Du kan bare sende en mail - så skal du få nogle eksempler på et regneark.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 3. juni 2016 kl. 21.54

Jeg tror heller ikke at der er noget at få .Min onkel har lige talt om at plante læhegn på en af sine jagt jorde
og han plejer at undersøge hvor og hvordan han kan få tingene billige og her nævnte han ikke noget med tilskud .
I gamle dage havde jægerne deres egen planteskole eller et sted hvor man kunne købe planter til meget små penge . Men det eksisterer vist ikke mere og så skulle man sikkert også være jæger .

14 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. juni 2016 kl. 13.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Plantevalg til læhegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plantevalg til læhegn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider