Skrevet af: Oluf Gamst, 2. juni 2016 kl. 20.34
Hvad er bedst til frisk hækafklip- kniv system eller valse- Jeg har ladet mig fortælle at kværnene helst arbeder med tørt materiale, men nå+r man nu gerne vil have det væk i en fart.
Skrevet af: Mark Hansen, 2. juni 2016 kl. 23.00
Jeg købte en kompostkværn for nogle år siden, men desværre levede den ikke op til mine forventninger, for den kunne kun kværne småkviste og frisk grønt materiale. Grene med tykkelse som en blyant (især tørre) kan den ikke rigtigt klare. Derfor bruger jeg nu overvejende min plæneklipper, som jeg kører over hækafklip med mere og lader opsamleren tage det og jeg spreder det herefter i kompostbunken. Det går hurtigere og det larmer mindre, men der er sikkert også forskel på de forskellige kompostkværne i handelen. Min med knive er jeg ikke specielt glad for og den står og samler støv.
Skrevet af: Gartner Duun, 2. juni 2016 kl. 23.35
Jeg har den store af Borch og den er god til tykke grene og visne pinde men til frisk hækaffald skuffer den mig . Min er med valser .
Skrevet af: Tom Andersen, 3. juni 2016 kl. 7.36
Jeg har det lidt som JOC.
Kompostkværne er spild af tid og knivmodellerne larmer infernalsk. De fleste har et kort inaktivt liv...før genbrugsstationen kalder.
På den indvendige side af hækken lader jeg det ligge på en smal gangsti, der holdes med bioklipperen. Det minder efterhånden om skovbund at gå på og ligner en stribe græs op mod staudebedet.
Resten går på kompostbunken.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2016 kl. 21.41
Vi har en kompodtkværn af mærket Viking og den er med knive. Den snitter friske grene fint. Hvorimod den tidligere kværn med valser kunne lave lange sammenhængende strimler i stedet for at snitte i småstykker. Vi kværner også straks. Desværre er jeg ikke ved min pc før søndag aften. Sidst vi kværnede, tog jeg billeder af det kværnede materiale. Dem kan jeg lægge ind her.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juni 2016 kl. 21.43
Kompodtkværn = kompostkværn.
Ingeborg.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2016 kl. 23.09
Her kommer så de lovede billeder af friske grene kværnet straks.
Jeg bruger materialet til bunddækning, hvor det ikke lige springer i øjet eller hurtigt bliver dækket af andre planter.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2016 kl. 23.11
Her et ikke så tæt på billede af herligheden, kværnet med knivkværn.
Ingeborg
Skrevet af: Gartner Duun, 6. juni 2016 kl. 23.14
Det ser godt ud . Havde været godt til høns og kaniner
Skrevet af: Oluf Gamst, 6. juni 2016 kl. 23.30
Tak for alle indlæg. Jeg har nu bestilt en alko2800MJ (kniv) og håber det bedste. Det er en fornøjelse at så mange så hurtigt vil give en gode råd. Tak!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.