Skrevet af: Doris Møller, 5. juni 2016 kl. 8.53
Jeg har lige et spørgsmål:
De planter, der er slemme til at ”flygte” fra det sted, hvor man har plantet dem – f.eks. hindbær eller mynte – har de faktisk bedst af, at man flytter bedet fra tid til anden?
Spørgsmålet er udløst af, at nogle af mine hindbærplanter i midten af bedet er gået ud i vinterens løb. Samtidig kommer der nu nye skud af hindbær ude i græsplænen, ofte temmelig langt fra bedet. Skuddene er nemme at fjerne, så det er ikke noget problem.
Hvis man har steder at plante, er det jo let nok at etablere et nyt hindbærbed af alle de nye skud og lade det gamle stå et stykke tid, indtil de nye planter giver mange bær.
Mit nuværende hindbærbed blev plantet for 5 år siden.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Tom Andersen, 5. juni 2016 kl. 11.27
For mynte er der ingen tvivl, de vil ud over stepperne og mistrives ved "indespærring". Det er rigtigt at hindbær okkuperer nyt land ved rodskud 2 - 3 meter fra moderplanterne, men jeg har ikke set decideret mistrivsel "i rækken".
Husk, at hindbær er en skovplante og vil have humus (kompost og lign.). De nedskårne stængler ryger på komposten og går ind i kredsløbet. Mange brænder dem eller kører dem væk fordi de kan være lidt besværlige i komposten og kan kræve en ekstra tur i bunken. Lad være med det.
Skrevet af: Doris Møller, 5. juni 2016 kl. 14.53
Hej Tom Andersen
Så nøjes jeg med at lade mynten flygte til et nyt sted, men lader hindbærbedet være, hvor det er. Jeg har allerede erstattet de udgående hindbærplanter med nogle af dem, der er skudt op i græsplænen.
Tak for belæring angående afklippede hindbærranker. Jeg kunne ikke drømme om at køre afklip væk fra haven. Jeg lægger de afklippede hindbærranker oven på det vinterdække af udgåede planter, som jeg hvert efterår lægger over den bare jord i min urtehave. Hindbærrankerne holder lidt på materialet, sådan at visne blade bliver hvor de er, i stedet for at blæse væk.
Jeg græmmes også over, at der er mennesker, der bruger benzin på at køre ressourcer væk fra haven. Og ikke nok med det: Genbrugsstationerne – i hvert fald i min kommune – forlanger, at alt haveaffald skal puttes i gennemsigtige plastposer, inden det afleveres! Dybt godnat!
Min have ligger i en haveforening, der har eksisteret i ca. 80 år. Alligevel har ingen gjort noget for at forbedre den stive lerjord. Jeg lægger halvt omdannet kompost på, men der skal virkelig meget til, før det hjælper. Jeg har også lagt sand på, men det ”forsvinder” hurtigt.
Men lige præcis hindbærbedet er ved at have en god muldjord nu. Det er nemlig det eneste sted, der hvert efterår i 4 år har fået et 10 cm tykt lag halvt omsat haveaffald. Jeg kan næsten høre, at hindbærplanterne sukker af lettelse, når jeg lægger det på.
Tak for svar.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.