Forum

Tørken.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2016 kl. 21.37

Her på Røsnæs mangler vi i den grad regnvand. Jeg kan ikke mindes i mine ca. 50 år som overgartner, at det har været så galt med de fleste planter. Rhododendronernes blomster var knap nok sprunget ud før de visnede, og bladene ligner pusterør. Det samme med Azalierne. Har tømt regnvands beholderne, det forslog intet.
Når det bliver regnvejr igen, er jeg klar med alle beholderne.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2016 kl. 21.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juni 2016 kl. 22.17

Ja, det er meget tørt og vand skal der til - i store mængder - hvis der skal være lidt for ulejligheden :)

@Frank

Hvad kan sådan en vander dække af areal ved 2 bar?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juni 2016 kl. 23.55

4 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juni 2016 kl. 0.50

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. juni 2016 kl. 10.55

Vi har utrolig meget vand i undergrunden, så træer, buske og etablerede planter med blot lidt dybtgående rodnet kommer aldrig til at mangle vand. Selv plænen bliver aldrig rigtig gul. Til gengæld har det været nødvendigt at hæve bede der ikke tåler at stå vådt om vinteren, de skal så vandes nu. Højbedene i køkkenhaven + plus drivhuset selvfølgelig - bliver også vandet - gider ikke gøre et stort stykke forarbejde og så ikke få noget ud af det.

Faktisk har vi en privat brønd fra gammel tid, men der skal en ny boring til for at hente vand op. Vi har pumpe stående i et lille pumpehus, men vi har aldrig fået taget os sammen til at få lavet boringen. Ville ellers være oplagt - bor efter sigende på en vandåre der skulle løbe i vores indkørsel. Den del af huset der vender derudimod har fået soklen foret med gummimåtter for at forhindre indtrængende vand i kælderen.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Riber, 2. august 2016 kl. 12.28

Hvis du kun betaler 54,-/kbm Frank, så er du da ret heldig stillet i forhold til så mange andre :)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 13.28

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 22.54

Vi giver 11 kr pr kubikmeter, og da vi har minirens- får vi godtgjort hele 400 kr (ud af flere tusinde) i vandafledningsafgift, Minirensen koster så også kun 3000 kr/år i vedligehold.

Men vi har en smuk *grøn* samvittighed. :-P

Alternativet var et pileanlæg (ikke plads nok)- eller nedsivningsanlæg, som har vist sig at have store problemer, de stopper til efter få år.

Regnvand er løsningen. Man kan få mange beholdere og en billig pumpe -for få penge. Det man vander ud i haven, skal man ikke betale afgift af!

Mvh
Tine

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2016 kl. 11.08

Jeg har 2 stk 200 l og 1 stk 350 l regnvandstønder. Det hænder at jeg om foråret må fylde vand i den ene beholder. Ellers klarer vi den meget store have med regnvand. Vi vander ikke andet end krukker, fuglebade og som noget nyt vores to hjertetræer gennem et nedgravet rør ved deres rødder, når det har været tørt i længere tid.
Satsning på regnvand er en god investering. En palletank ville være fin for dem, som har plads til den.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2016 kl. 11.09

Ps. Vores nabo har en palletank og har sat rionet op omkring den så klatreplanter skjuler den helt. Jeg tror også at skygge forhindrer algevækst???
Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2016 kl. 11.10

@ Tine vil du forklare, hvad minirens er?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tørken.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tørken.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider