Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 9.57
Jeg har efterhånden dækket de fleste "barjordsområder" langs hække, mellem stauder og langs græsplænens afstukne kanter med græsafklip. Komposten har oså fået mange lag, skiftevis med tørt affald.
Med den vedvarende tørke og lerholdig jord kommer jeg imidlertid til at tænke over, hvorvidt det i grunden er godt for vandgennemtrængeligheden til gavn for planternes rødder.
Vil regnvandet ikke blive hængende i det efterhånden ret tørre græsafklip uden at nå planternes rødder? Et vådt "låg" gavner jo ikke ret meget i dybden.
Iøvrigt er det ikke så smart med græsafklip langs græsplænens kanter. Det får solsortene ret hurtigt spredt ud over græsplænen.
Ingeborg
Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. juni 2016 kl. 15.01
Hej Ingeborg
Jeg tror at et dæk lag i det store og hele gavner mere end det skader. Det holder mere vand tilbage end det forhindrer i at trænge ned.
Når det er sagt, så er det rigtigt at det med et lille regnfald sandsynligvis forhindrer vandet i at trænge ned i jorden, men på den anden side kan der fordampe hvad der svarer til 7 mm vand på en varm dag. (tal fra DMI) fra en udækket jord.
Så med det vejr vi har lige nu, så kan det bestemt bedst betale sig at holde jorden dækket.
Man kan evt lige skubben det lidt til siden mens man vander.
Randi
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2016 kl. 15.41
Tak for svaret Randi
Jeg vander aldrig andet end krukker og min krydderurtekasse. Vi har ingen køkkenhave og det er jeg glad for. I år er det vist dyrt i vand.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 13. juni 2016 kl. 2.31
Jeg ville nu mere bekymre mig- om de der (grimme ord udeladt) dræbersnegle. Der elsker at gemme sig i grønt afklip,
Medmindre der er udlagt noget svarende til gammeldags små høballer, så skal vandet nok trænge igennem, udover duggen vil fortætte sig på stråene. De er køligere end jorden, når de er tørre.
Men græsafklip under jordbær- er et snegleparadis. Been there, burned the idea!
Udover dræbersnegle- er der rigtigt mange sneglearter, der er mere eller mindre fredelige, så det...
Mvh
Tine
Skrevet af: Mette Lund, 13. juni 2016 kl. 6.36
Det der med halm og snegle kan jeg tilslutte mig. Jeg har forsøgt med et enkelt halmballebed og det blev fyldt med dræbersnegle om aftenen. Og tomatplanterne blev misdannede, så jeg tror, at det er rigtigt at ballerne er fyldt af sprøjtemiddel. Hvad angår jorddække med græsafklip så synes jeg, at det fungerer udmærket, det holder på fugten og jeg har aldrig haft orm i gulerødderne.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2016 kl. 8.56
Med hensyn til jorddække med græsafklip går mit spørgsmål især ud på effekten når der kommer regn efter en lang tørkeperiode. Er det så i første omgang kun det tørre græs der bliver vådt uden at regnvandet kommer længere end til jordoverfladen?
Ingeborg
Skrevet af: Randi Lauridsen, 13. juni 2016 kl. 19.19
Hvis der kun kommer et par mm, så jo, så er det kun græsset der bliver vådt, men det opvejes til fulde af den fordampning der forhindres.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.