Skrevet af: Bo G., 15. juni 2016 kl. 8.19
Jeg har for nylig anlagt en urtehave, og jeg er begyndt at blive ret optaget af at læse om forskellige urter. Jeg bruger Urtegartneriets online urteleksikon, og så vil jeg gerne have nogle bøger også.
Jeg har dog indtil videre kun én bog om urter, og det er M. Marcussens gamle klassiker "Helbredende urter". Det er en fin bog, men den er også lidt forældet. F.eks. nævner den under Perikum ikke med et ord, at perikum er meget virksomt mod milde og mellemsvære depressioner.
Jeg vil derfor høre, om nogen herinde kan anbefale gode bøger om urter og urtehaver. De behøver ikke være på dansk.
Skrevet af: Doris Møller, 15. juni 2016 kl. 8.45
Hej Bo G.
Jeg er ret glad for Rikke Goerlichs bog URT!
Rikke Goerlich havde for en del år siden efterhånden en udsendelsesrække på DR. Hendes bog virker seriøs og anvendelig.
Jeg kiggede lige efter, om Rikke Goerlich nævner perikums antidepressive virkning. Det viste sig, at hun faktisk skriver ret udførligt om det. Men egentlig synes jeg ikke, at den slags oplysninger hører hjemme i en havebog. Jeg mener, at det er helt i orden, at der fortælles baggrundshistorie om planternes brug gennem tiderne – både myterne og det, der er mere videnskabeligt bevist.
Men efter min mening er det forkert at give indtryk af, at man skulle kunne behandle en depression med planter fra haven! Selv om det er bevist, at perikum har den virkning, kræves der et standardiseret produkt, som man ikke selv kan fremstille.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Gartner Duun, 15. juni 2016 kl. 12.09
Jeg har flere stående men ved ikke om de er for gamle men ellers kan jeg varm anbefale Annemette Olsens bøger om urter. Hun er meget kendt forfatter.
Skrevet af: Lis P., 15. juni 2016 kl. 12.31
der findes en bog der hedder "Bogen om krydderurter, den er skrevet af PeterMcHoy & Pamela Westland
Skrevet af: Bo G., 17. juni 2016 kl. 16.29
Hej Doris.
Tak for tippet. Jeg vil kigge nærmere på URT.
Jeg er ikke enig med dig i, hvad man skal bruge en bog om urter til. Jeg er netop interesseret i urternes virkning på kroppen, og det er jo også det, man har brugt urterne til gennem tusindvis af år.
Men mange tak for tippet. :)
Søren:
Tak for det. Jeg var lige inde på hendes hjemmeside. Hun ser rigtig spændende ud, og det er lige det, jeg var på udkig efter. Mange tak!
Lis: Tak for det. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.