Skrevet af: Luise Dehn, 25. juni 2016 kl. 11.47
Hej herinde.
Jeg er ny her på siden og har i år kastet mig ud i at afprøve de grønne fingre i min have :D
Så har lige et par spørgsmål:
Jeg har købt 2x6 små lilje planter i Bilka have Center, 6 hvide og 6 røde. Dem har jeg plantet i to krukker på vores overdækkede terrasse og de er sprunget ug og står rigtig fint. Mit spørgsmål er hvordan skal jeg håndtere dem til vinter og efteråret? Vil de skyde igen til næste år eller skal jeg plante nye?
Håber nogen vil hjælpe.
Mvh Luise
Skrevet af: Tine Horsum, 26. juni 2016 kl. 11.12
Hvilke sorter er det?
Jeg vil tro, at krukkerne enten skal isoleres/skærmes i den kolde tid- evt have en sjat vand, så løgene ikke tørrer ud.
Ellers skal de tages op og opbevares i let fugtig spaghnum på en kølig og mørk plads- frostfri, men med en ca 5-10 grader. I en kælder fx- uden varme.
Jeg har så kun dagliljer, og de gror på friland, omend de i år mere orangefarvede- end ellers. De er ikke supersjove, men de trives, så det, er det.
Jeg ville hellere have duftende liljer, men de er ret kostbare. De andre- har jeg selv formeret. Og de blomstrer nu- helt overdådigt.
Mvh
Tine- der har krydderurter i krukker. Og snegle !"#§!
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. juni 2016 kl. 11.58
Du kan vælge at grave løgene ned i haven efter endt blomstring, eller lade dem stå i krukkerne. De Liljer jeg har i krukker har overvintret fint. Krukkerne må gerne stå lidt beskyttet, så jorden ikke bliver for våd.
Skrevet af: Luise Dehn, 26. juni 2016 kl. 16.34
Jeg kender ikke Sorten. Men det er ligesom dem man kan købe i buket form i supermarkederne
Se billede :)
Skrevet af: Michael Bæk, 27. juni 2016 kl. 15.51
Vi har haft mange forskellige liljer i krukker i mange år. De behøver ingen særlig beskyttelse om vinteren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.