Forum

Figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birthe Ladefoged, 27. juni 2016 kl. 16.57

Jeg har et stor frodigt figentræ , nærmere en busk, som aldrig har båret en eneste figen. Plante har jeg fået foræret fra lille, og den er ikke importeret fra syden. Kan næsten læse mig frem til, at det er fordi alt dens krudt bliver brugt på det grønne. Den er så stor, at den ikke kan flyttes, er der noget jeg kan gøre, for at få den til at bære frugt?
Mvh. Birthe

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. juni 2016 kl. 20.50

Du kan ikke gøre andet end at fjerne træet, for den vil aldrig sætte frugt her i DK.
Der findes ca. 800 forskellige figen arter.
Din plante er en udenlandsk figen som kræver et lille insekt til bestøvningen. De figentræer som gror udendørs her i norden (helt op i midten af Norge) behøver ikke insektet.
Hvis du vil have figner på friland, skal du holde dig til f.eks. Røsnæsfignen eller Bornholmerfignen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juni 2016 kl. 22.22

Måske er der en lille mulighed for at finde ud af om den aligevel kan finde på at bære frugt . Prøv og stik en spade ned tæt ved stammen og stik herefter hele vejen rundt om stammen . Prøv evt at skære noget af barken af (næsten hele vejen rundt). altså pine planten den sidste tid . Det kan måske få den til at sætte lidt frugt .

Jeg havde en brown tyrkey som normal bære frugt men hos mig kom bare ikke noget i mange år . Så til sidst tog jeg spaden og stak den og resultatet var to frugter .Busken blev fjernet . Måske er du mere heldig .
Min moster har samme problem med en som har specielle blade og som har vokset hos hende i mange år . Jeg har troet at det var fordi at de havde det for godt at de ikke ville sætte frugt men forklaringen må være en anden ....udover den Mogens er kommet med.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 27. juni 2016 kl. 23.47

Mogens.

De fignsorter, der bestøves af galhvepse sætter de ikke en form for blomsteranlæg/frugt anlæg?.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. juni 2016 kl. 8.53

Søren.
Bestøvningen af figner er der skrevet bøger om.
Når frugten på Caprifignen har en vis størrelse, graver galhvepsen sig ind i bunden af frugten. Den manøvre bevirker at hvepsen taber både vinger og ben, og forbliver derfor inde i frugten. Her i landet findes den lille galhveps ikke, men frugtknuderne udvikler sig uden befrugtning, de er imidlertid frøløse.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 28. juni 2016 kl. 14.03

Det havde været smart hvis der havde været en måde at kunne skille dem ad fra hinanden på .
Men det kan være at det er så tidlig i frugtsætningen at der skal lup til .

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider