Forum

Hvad er det for en plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2016 kl. 0.22

Sammen med min kompostjord har jeg nogle steder fået sået noget ganske ufrivilligt. Mon det er kærner fra et græskar jeg syltede?
Agurker er måske også en mulighed. Der er i hvert tilfælde ved at være blomster i planten nu. Måske bør jeg fjerne den, hvis det alligevel ikke bliver til noget spiseligt og tager næring fra Salvia?
Ingeborg

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. juli 2016 kl. 9.00

Hej Ingeborg Hansen

Det kunne godt ligne en katost. Bladene på små planter af katost ser lidt anderledes ud end på store planter. Hvis du leder efter billeder af katost, vil du typisk finde katostplanter i blomst, og de blade, der kan ses på billederne, ligner ikke din plante.

Du skriver, at planten snart vil blomstre, og da må du kunne afgøre sagen.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2016 kl. 10.14

Hej Doris Møller
Katost er det bestemt ikke. Sådan nogle har jeg og de er jo ikke krybende. Jeg tror at du har fejlvurderet bladenes form og størrelse set i forhold til de 50 cm høje Salvia, som står ved siden af. De kommende blomster ligner også noget helt andet. Jeg tipper på græskar eller måske melon. Mindre sandsynligt er det at planten stammer fra kærner fra en form for stikkende agurkeplante, som jeg fik i en buket blomster. Jeg har fået navnet på den her på siden og prøver at finde mit spørgsmål igen.
Ingeborg

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2016 kl. 10.31

Nu fandt jeg tilbage til mit spørgsmål om hvilken frugt der var i min buket. Jeg tror at det er disse kærner, der er spiret forskellige steder, hvor jeg har brugt kompostjord.
www.havenyt.dk/forum/vindueskarmen/15653.html
Ingeborg

4 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juli 2016 kl. 16.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2016 kl. 19.03

Ej, hvor smart Frank Chr. Jeg har en smartphone, men har også blokeret for alt andet en det, de gamle mobilos kunne. I den seneste uge har jeg været udenfor matriklen og har måttet bruge offentlige transportmidler. Det har været en rigtig dårlig/god
oplevelse, som mange ældre sikkert aldrig var sluppet helskindet
Fra. Systemerne er behæftede med så mange fejl og mangler at der ville være stof nok til et revynummer. Jeg går i hvert tilfælde videre med oplevelserne!
Planten er blevet kæmpestor i løbet af en uge, så nu venter jeg på en blomstrende blomst!
Ingeborg

6 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. juli 2016 kl. 20.51

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2016 kl. 22.26

Jeg kender de fleste "blomstrende" planter, i hvert tilfælde de foreslåede, som det ikke er. Det er en plante i agurkefamilien, hvis ellers græskar også hører til den. Planten har slyngtråde og blomsterne bliver gule! Tager et billede af den første blomst og der er mange blomster i anmarch.
Ingeborg

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. juli 2016 kl. 11.26

Jeg synes, at den minder om mine hokkaidoblade ... Mon ikke det er en græskarsort....? Blot et gæt.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Hansen, 3. juli 2016 kl. 20.28

Det er en mammeluk

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2016 kl. 22.50

Som jeg skrev, er det i hvert tilfælde hverken mameluk eller tallerkensmækker. Hokaido kunne det være. Her er billedet fra i dag, blomsterne sidder nede ved jorden og har endnu ikke åbnet sig. Jeg bliver nok nødt til at hive planten op - eller flytte mine Salvia fordi planten kvæler Salviaen ved at sætte slyngtråde omkring.
Men det er da spændende at se, hvad kompostjorden gemte på.
Ingeborg

11 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2016 kl. 0.45

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2016 kl. 8.39

Hej Frank, nu driller du. Hvis du kigger godt efter, kan du se en blomsterknop lidt syd for slyngtråden. Tror ikke at stokroser har slyngtråde :-). Jeg kan garantere at den får gule blomster som græskar? Melon? Anden plante i den familie. Helt sikker ingen blomst, men en en frugt.

Ingeborg

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juli 2016 kl. 19.08

Niks, det er noget i græskarfamilien.

Katost har karakterisk rødfarvning i midten af blad- øh, derfra hvor bladnerverne udspringer? (Ja her *regner* det, så nullo billder af mine, de blomstrer ellers helt fint nu). Det er nemt at se, når man kender dem.

Jeg har haft frøplanter af "Halloween-græskar"- de der orange nogle, så det ligner godt nok noget i squash/græskar/agurke-familien.

Men: Temperaturen i din kompost er for lav, meninger er jo at frø (ukrudt), og sygdomskim skal dø.

PS: Dine Salvia- er nydelige, så nu er jeg nysgerrig- er det en art salvie- og hvilken? Mine er mere grålige i deres store afrundede blade, og deres blomster er mere blå end blålilla.

Mvh
Tine

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 20.25

Nu er mysteriet næsten opklaret. Min tvivlsomme plante har fået en blomst, godt nok har insekter og regn gjort det af med den, men der er mange flere blomster på vej, nogle med en frugtknude under blomsten.
Men.......... Nu er spørgsmålet om hvad det er - eller bliver til, for planten er ved at kvæle mine smukke Salvia.

@Tine - det er Salvia Nemorosa Blue - købt i Fakta i år. Jeg fik dem til 10 kr. stk, fordi de som sædvanlig var ved at gå ud af vandmangel. Normalprisen var 35 kr. Jeg bliver altid så ked af det, når jeg ser, hvordan Supermarkederne får flotte planter hjem og så lader dem gå til af vandmangel. Det støder mit plantehjerte!
Så jeg tilbyder en sum penge for at tage resten - og det får jeg som regel!

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2016 kl. 22.16

Det ligner bestemt et græskar. Det kunne vel også være en squash, men dem har jeg ikke set med den krybende vækst jeg fornemmer.
De kan blive ret voldsomme vækstmæssigt, men er kun enårige.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2016 kl. 22.43

Hej Claus
Så tror jeg nærmere på græskar. Vi spiser ikke squash hos os. Min kompost har ellers været på 70 grader et godt stykke tid sidste sommer. Men græskar plejer man jo ikke at købe/sylte før sidst i oktober. Så kærnerne kan sagtens have overlevet, fordi de har været i den grønne lukkede beholder, hvor alt køkkenaffald ryger ud.
Næste spørgsmål er så: hvis planten for sjovs skyld får lov at gro videre, kan der så komme et eller to græskar på det?

Til den tid kan de jo købes for 30 kr, så må mine Salvia hellere overleve eller plantes et andet sted midlertidigt.
Ingeborg

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2016 kl. 0.27

Sagtens. Hvis sorten er nogenlunde egnet til vores klima kan nu snildt få en tre fire stykker.
Den vil blive ved med at afsætte dem lystigt fra nu af, så det er mest et spørgsmål om hvor mange den når at modne af.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2016 kl. 6.44

Der er en ret stor sandsynlighed for, at den oprindelige frugt kan have været en F1-sort - så det er langt fra sikkert, at frugterne vil være noget værd :(

Jeg ville hive den op, for den vil brede sig ud over et stort område - prøvede for sjov med en selvsået plante for et par år siden, og den endte med at fylde omkring 15 m2 og gav 35 uspiselige frugter...

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juli 2016 kl. 8.45

Jeg tror at det er et græskar af den slags, som dyrkes på Samsø og sølges til Halloween. Hokaido?
Jeg tror at jeg følger Anjas råd og hiver den op. Den gror et dumt sted.
Tak for svarene.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvad er det for en plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er det for en plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider