Skrevet af: Boi Jensen, 2. juli 2016 kl. 16.36
Hej i Forum
Jeg er flere gange stødt på en æblesort, der kaldes "pundæble". Kan ikke finde noget relevant om den i litteraturen/nettet.
Er der mon nogen der kender sorten og måske også noget om historien bag?
Det jeg har fået oplyst er at nogen mener den stammer fra det sydlige Jylland, men så stopper oplysningerne også. Jeg har fået podekviste fra Tåsinge, så sorten er sikret.
Skrevet af: Ayoe B. P., 2. juli 2016 kl. 16.52
Kan det være denne æblesort?
www.starkbros.com/products/fruit-trees/apple-trees/pound-sweet-apple
eller en af disse?
www.oldvaapples.com/appledescriptions.html
Skrevet af: Claus K Madsen, 2. juli 2016 kl. 17.05
Skrevet af: Claus K Madsen, 2. juli 2016 kl. 17.14
Det er uklart om ovenstånde henviser til samme sort, men her er lidt mere om den der også hedder "Geflammter Kardinal". Måske du allerede har set frugterne og kan afgøre om det er den samme?
www.arche-noah.at/files/geflammter_kardinal.pdf
Skrevet af: Boi Jensen, 2. juli 2016 kl. 19.03
Hej Ayoe og Claus
Jeg har ikke set frugterne endnu, men vil prøve at kontakte dem jeg har kontakt med, for de har set dem, så kan det være vi kan komme tættere på det.
Geflammter Kardinal kender jeg godt fra Tyskland, hvor jeg udstiller danske æbler hvert år i slutningen af september i Hamburg, men jeg har aldrig set den med pundæble navnet, som det er på hjemmesiden, derfor har jeg slet ikke kigget mod Tyskland.
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2016 kl. 22.38
Du må endelig vende tilbage hvis du når en afklaring. Nu er vi andre jo også blevet nysgerrige.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2016 kl. 4.34
Måske kan jeg være lidt til hjælp med mine gode tyskkundskaber.
Googling på ordet "Pfundsapfel" gav et godt forslag, med overskriften "ONTARIO"
www.ogv-offenthal.de/obstbeschreibungen/100-ontario-apfel.html
Hvis der er interesse for det, kan jeg nok oversætte bedre end Google, men jeg vil helst være fri for den lange tekst..... En lan hæk venter på mig
Ingeborg
Skrevet af: Boi Jensen, 4. juli 2016 kl. 8.00
Hej Ingeborg
Jeg kan også tysk og i den her oversættelse benævnes ordet Pfundsapfel i flæng som store æbler og igen her er der ikke noget der tyder på at det er den rette sort. Iøvrigt kender jeg også sorten Ontario, som jeg ser hvert år i Hamburg. Og for de æbleinteresserede er der Nordtyske æbledage i Botanisk have "Klein Flottbek" 24.-25. september i år. Se yderligere www.apfeltage.de
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juli 2016 kl. 12.34
Man kan jo sagtens tænke sig at pfundapfel har været en typebetegnelse i Tyskland og så hængt ved en enkelt sort efter den er blevet indført i Danmark. På tilsvarende vis har vi herhjemme brugt begrebet "glasbær" om stikkelsbær med nogle bestemte fællestræk. Senere, hvor begrebet var gået lidt af brug, har mange så troet at det var en bestemt sort.
Der er ikke andet for end, at du må sammenligne frugterne med alle de tyske sorter som har været kaldt pfundapfel. Så tror jeg du finder den.
Skrevet af: Erik Hansen, 27. juli 2016 kl. 1.01
Jeg tvivler meget på at der skulle findes en sort med det navn; hvadenten det er tysk eller dansk.
Det kunne være interessant at se billeder af frugten. Det vil være en stor hjælp til afklaring.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.