Forum

Kongelys gul?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Andreasen, 15. juli 2016 kl. 14.59

Hej derude, jeg har to fine planter i haven, men kan kun vedhæfte et billede pr indlæg, så derfor to indlæg.

Er det kongelys?
Hvis, hvilken?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juli 2016 kl. 17.51

Torskemund. Vokser i skovlysninger. Sammen med gederams på dit andet billede.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Andreasen, 16. juli 2016 kl. 22.52

Tusind tak for svarene, jeg har været på jagt igen,- har jeg været mere heldig denne gang?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juli 2016 kl. 2.02

Hej Allan. Jep, det awr ud til at være mørk kongelys. Hvordan kan det være, at du så gerne vil finde netop kongelys?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juli 2016 kl. 2.03

awr=ser

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Andreasen, 17. juli 2016 kl. 7.32

Hej Vibeke, tak for dit svar.
Jeg søger Kongelys, fordi en af mine venner har lavet den fineste dessert/ostesnaps af vodka, kongelys og lidt sukker. ;-) Så det vil jeg også prøve.

I Frankrig bruger de kongelys til snaps, naturlægemiddel og i ret mange urteteer. Men den er lidt sjælden herhjemme.

Jeg kom desværre til at bruge de andre to blomster, før jeg spurgte her, så nu må vi om der kommer noget drikkeligt og godt ud af det på sigt. :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juli 2016 kl. 9.35

Ok. Hvis det er til det formål, er det formodentlig filtbladet kongelys du skal finde. Jeg er lige kommet hjem fra Alsace, der bliver den brugt som havestaude og gror mange steder vildt. I haven hos en dame som laver syltetøj, saft mm. til at sælge af, stod der rigtigt mange.

Frøene hos arter af kongelys, skulle i Latinamerika, blive brugt til at strø på vandet for at bedøve fiskene, inden man så fisker dem bevidstløse op. Så måske, skal du researche den art kongelys du har fundet nøje ifht giftighed?

Nyt svar til emnet »Kongelys gul?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kongelys gul?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider