Forum

Hvilken plante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bertelsen, 18. juli 2016 kl. 17.58

Kære mennesker.
Her for et stykke tid siden begyndte en ny ukendt plante at gro i mit bed, af nysgerrighed lod jeg den vokse for at se hvad det blev til. Er der nogen der ved hvad det er for en plante? Syntes den er fin men min mand syntes den ser giftig ud :D
Håber nogen kan hjælpe.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. juli 2016 kl. 18.18

Ligner datura/Pigæble så ja, den er nok giftig. Det er almindeligt, at den kommer med i købet, med frø fx fuglefrø.
Alle dele er giftige, men frøkapslerne allermest.
Hvis du har børn eller husdyr, så fjern den, husk handsker.

ellers er den nydelig, men fjern den før frømodning, de spreder sig mere end villigt!
MvhTine

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2016 kl. 18.30

Ja, det er en Pigæble, men den er der meget begrænset fare ved at have stående: Hvis du nulrer et blad og lugter til det, så tror jeg ikke du får lyst til at spise det. Frøkapslen er en Kastanjeagtig pigget tingest,som ingen putter i munden! Inde i frugten er frøene og dem er der nogle (narkomaner), som er kommet galt af sted med i jagten på en LSD-lignende rus.
Det kan ikke anbefales!

Planten har flotte blomster, som det fremgår af billedet. Jeg ville nyde dem så længe de dannes og så evt. rydde planten ved sensommer / starten af efteråret.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bertelsen, 18. juli 2016 kl. 19.38

Okay. Tusinde tak for svarene, vil få dem fjernet da jeg har hund, syntes ellers den var super fin :D

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. juli 2016 kl. 22.48

Nu er billedet lidt utydeligt, men jeg synes, det kunne ligne Kantbæger (Nicandra Physalodes)
Mest baseret på den mørke stængel, da blomsterne er ret utydelige på billedet. Mener dog at pigæble plejer at have større blomster.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. juli 2016 kl. 10.31

Det vil jeg give dig ret i Anne-Grethe. Jeg er ikke længere helt sikker på Pigæble.

Ærgerligt, at mange er så irrationelle i forhold til "giftige" planter.
Fjerner én lidt giftig plante fra haven og tilbage er måske en rigtig giftig - som bare ikke var kendt af ejeren.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. juli 2016 kl. 15.35

Ja, jeg tænker også, at hvis jeg skulle udrydde alle, mere eller mindre, giftige planter i min have, ville der komme til at se lidt tomt ud :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. juli 2016 kl. 23.40

Jeg tjekkede lige min Kantbæger i haven i dag, og blomsterknopperne er anderledes end dem på billedet, så det må altså alligevel være Pigæble af en art.

Nyt svar til emnet »Hvilken plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider