Forum

Mærkelig græs i plænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Sørensen, 25. juli 2016 kl. 13.11

Hej!

Er der nogen som kan hjælpe med, hvad det her er for noget bredbladet græs som er i plænen, hvis jeg hiver det op er det som store klumper. Hvad hedder det og kan jeg på nogen måde fjerne det, kan jeg sprøjte det væk? Slår plænen jævnligt, men da det er forholdvis lavt, får græsmaskinen ikke fat på det hele.
Græsplænen er 3 år gammel
Jeg har brugt vertikalskære i år, hvor det også fint bliver skåret ned, men det kommer desværre hurtigt igen.
Mvh Claus

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Sørensen, 25. juli 2016 kl. 13.13

Lige et billede tættere på

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juli 2016 kl. 13.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2016 kl. 14.16

Det er til at luge væk med en moderat indsats i bekvem jord - men ikke til at sprøjte sig ud af mig bekendt, da det jo også er en énkimet plante som græsset.

Så vidt jeg ved er effektive sprøjtemidler til græsplænen heldigvis ikke længere i handelen for private.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2016 kl. 16.46

Mine få pletter med hndegræs har jeg gravet op, fyldt nyt jord på og sået nyt græs- uanset årstid i sommerhalvåret, har det været en success.
Hvis du har mange enkelte totter, ville jeg hive dem op, fylde hullet op og lade græsset udenom tage over.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 28. juli 2016 kl. 18.58

Jeg bruger også Ingeborgs løsning. Og man er faktisk nødt til at gøre noget ved det, for skidtet breder sig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2020 kl. 8.53

Græsset breder sig så hurtigt fordi det allerede har sine frøstande helt nede fra jorden. Det kan derfor nå at blomstre før man klipper plænen. Har man bare overset et par enkelte frø eller planter når man som jeg skifter jorden ud på det ramte sted, breder det sig igen.
I året 2020 har jeg et forsøg, hvor jeg simpelthen skolder det uønskede græs med kogende vand. Når græsset er gulnet efter et par dage, river jeg det af og sår nyt græs. Skulle der dukke nyt græs op, får det kogende vand og jeg håber at alm. plænegræs overtager.
Det gælder altså om at forhindre at hundegræsset blomstrer og sætter frø.
Det kan man også gøre ved at holde græsset meget kort på disse steder, men det forsvinder ikke.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juli 2020 kl. 20.32

Det lyder da ikke som om, at det er hundegræs, hvis det kan nå at blomstre, inden det bliver slået.
Det hundegræs jeg kender har blomsten oppe i knæhøjde.

Nyt svar til emnet »Mærkelig græs i plænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mærkelig græs i plænen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider