Forum

Hvor gamle blir’ disse grundstammer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 29. juli 2016 kl. 12.42

Nogen der kender den forventede levetid for disse grundstammer?

- et pæretræ med grundstammen 'Kvæde A'

- et blommetræ med grundstammen 'St. Julien A'

- et kirsebærtræ med grundstamme 'Colt'

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juli 2016 kl. 22.08

Podede planter har altid en akilleshæl - podestedet. Det sætter begrænsningen. Og der er ingen fast aldersgrænse.
Hvis du er ung, og vil have planter, der skal overleve dig, skal du bruge rodægte sorter.
Men hvad er der galt i at udskifte planter efter 20 - 40 år?
Jeg har hørt, at det er normalt at ønske sig forandring i livet.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juli 2016 kl. 8.14

Hvis du har sandjord bør du slet ikke tænke på at plante pærer, der er podet på kvæde A - der er en stor chance for at træerne ikke vil overleve ret mange år.
Med hensyn til alle de svagere grundstammer, så er levetiden fuldstændig afhængig af en række faktorer, som den naturlige jordbund, jordens pH (indhold af kalk), grundvandsstand, jordens indhold af humus og konkurrencen med andre planter - især græs er meget hård ved træerne.
Det har også meget at sige om træerne tilføres næring i samme omfang som man fjerner frugt og blade. Næring tilført i form af organisk materiale giver sundere træer med længere levetid end hvis der gødes med mineralgødning alene.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 30. juli 2016 kl. 10.33

Lars, din kommentar er irrelevant for denne tråd. Jeg har mine grunde til ikke at vælge vildstammer, og spørg' blot til forventet levetid på nævnte stammer.

Nyt svar til emnet »Hvor gamle blir’ disse grundstammer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvor gamle blir’ disse grundstammer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider