Forum

Lydabsorberende træer eller træbælte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jack Petersen, 2. august 2016 kl. 11.48

Hej vi har en naboejendom som vi har udlejet. Den ligger ca. 100 meter fra vores.

Da bygningerne ved udlejningsejendommen ligger lidt som en tragt går alle lyde lige over mod vores ejendom.
Der er en græsmark på ca 60*60 meter der adskiller matriklerne så vi har overvejet at plante et bælte med nogen træer der kan ”fange” noget af lyden.

Men spørgsmålet er hvilke træer der ville være gode til dette og om de skal plantes på en lige række eller lidt i sektioner for at virke bedst.
Jeg tænker umiddelbart at noget med ”nåle” nok vil være bedst til at opfange lyden og da de jo er stedsegrønne vil man også have effekten hele året, men ved ikke om jeg har ret i den betragtning.

Da terrænet falder en del der hvor vi havde tænkt os at plante træerne er det nok nødt til at være nogen træer der bliver temmelig høje for at få fuld effekt af ”lyddæmpningen”
Det er en fed jord med masser af ler vi har. Jeg ved ikke hvilken betydning det har for plantevalg.
Ydermere skal siges at deromkring hvor vi vil plante træerne går der et stort markdræn på ca. 22-25cm diameter som af-dræner andre marker.
Men det ligger heldigvis næsten 2 meter nede i jorden.
Men vil rødderne nå så dybt så de kommer til at ødelægge drænet eller kommer det an på hvilken type træer vi vælger.

Ved ikke om I før har været udsat for så mærkeligt et spørgsmål men ser frem til at høre jeres besvarelse.

Ps. Jeg har vedhæftet et billede af marken med udlejningsejendommen i baggrunden.
(Det er store Kastanietræer der står i haven)

Mvh. Jack Lund Petersen

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. august 2016 kl. 14.38

Jeg vil anbefale almindeligt forekomne skovtræer.
Brug flere forskellige sorter, med forskellig størrelse blade samt nåletræer.
Overvej inden plantningen, om du også skal have udbytte af træerne, f.eks. udforme beplantningen som en skovhave.
Du skal ikke plante for tæt på drænet. Rødderne kan nemt finde ned i 2 m dybde. Undgå pil, poppel og birk tættest ved drænet.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 19.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 19.04

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. august 2016 kl. 19.49

Beplantning er stort set virkningsløst som støjskærm - med mindre du planter en skov!

Hvad er støjkilden?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 22.17

Lav et treradet læhegn.

Taks vokser alt for langsomt! (og er meget giftig for heste)

Hvis du er heldig kan du endda søge støtte til dit læhegn (støjskærm).

Ellers er liguster, laurbærkirsebær og den slags gode, god vækst, stedsegrønne omtrent. Thuja og ceder er altså nogen år om at komme i højden, og de skal klippes med en vis varsomhed, de kan kun spire fra grønt. Det samme gælder iøvrigt buksbom.

Mvh
Tine- der også jagter en støjskærm- min nabo klipper græs i tide og utide.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 22.45

En støjskærm kan kun anlægges med en tæt "væg" . Prøv at se på de foranstaltninger, der er er foretaget af stat, amt og kommuners vejvæsen. Min mand har i flere år samarbejdet med kommune og amt for at etablere en støjskærm mellem et fabriksområde, hvor der blev aflæsset jernrør om natten, det hører så under kategorien "pludselig opstået støj". Det endte med en høj jordvold, som blev beplantet.
Vi bor selv sådan at E20 løber nede langs en høj beplantet 30 - 50 m høj skrænt. Langs skrænten er der øverst plantet forskellige høje træer. Vi har selv plantet yderligere 2 rækker høje træer, seljerøn, hassel og birk. Dette læbælte afsluttes mod vores egentlige have med en Ribes alpinum hæk. Foran denne hæk er der et bredt bed med mange Rhododendron og andre prydbuske.
Dette bælte er slet ikke nok til at skærme af for motorvejsstøjen. Det afhænger til dels af vindretningen- og den må du også have med i dine betragtninger.
Det er planlagt at motorvejsstrækningen "nedenfor" os skal udvides til 3 sporet. I planen for dette vejarbejde er der så projekteret støjskærme øverst på skrænten over et langt stykke, så støjen ikke som nu "tragtes" videre. Det bliver noget tæt materiale.
Jeg tror at du skal lave meget grundige undersøgelser, for bladværk er ikke særligt støjdæmpende.
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. august 2016 kl. 13.16

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2016 kl. 14.30

Vi fik gjort tilsvarende sidste år - nu er vi uden hæk. Det kom nu ikke bag på os - vi nyder faktisk at få mere lys og afstand til skel.
Thuja skyder ikke fra stammen.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2016 kl. 16.54

Jeg klippede en enkelt stor og bred taks ned til de bare grene. Der gik godt halvandet pr før træet blev grønt. Nu må jeg ud med saksen for at holde det søjleformet i 1,5 meters højde.
Ingeborg

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 22.26

Taks og lærk er undtagelserne for nåletræer/stedsegrønne, lærk tåler hård beskæring- men fælder nålene om efteråret.

Man kan således godt lave en tæt lærkehæk, men den er kun grøn det ½ af året.

Taks tåler også klipning, men de vokser langsomt, og er som sagt giftige for heste. Deres bær er spiselige- men kernen er stærkt giftig! Dog fugle kan æde dem...

Mvh
Tine- der har lærkehæk på listen...

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 22.43

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 5. august 2016 kl. 7.34

Enig med foregående om at der ikke er den store støjdæmpende effekt, hvis det endelig skulle være, skulle træerne stå henne ved støjkilden. Jeg er dog ret sikker på at det vil opleves støjdæmpende alligevel, da et læbælte "støjer" i sig selv når vinden blæser i det. Denne "støj" vil så blandes med den øvrige og ssv få den til at føles mindre slem. Det hjælper også meget at man ikke kan se støjkilden.

Med disse forbehold vil jeg stadig klart anbefale at plante et eller andet, fx du to-tre række læhegnstræer. Man kan få nogle pakker med fx 100 blandede træer, der så har en konkurrencedygtig stykpris. Jeg vil så derudover, hvis det var mig iblande noget hyld, blomme, æble, fyr/gran eller andre nytte/stedsegrønne-træer/buske.

Derudover bør støttemuligheden for læhegn, som Tine nævner, også undersøges.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2016 kl. 10.26

Jeg glemte også at nævne at vore træer alle vokser med krat bestående af hassel, fjeldribes og diverse om stammerne. Alt er at betegne som en kratskov. I og med at beplantningen fra vejdirektoratets side også består af høje træer op ad en skrænt, er der ganske tæt. Vindretningen har stor betydning for støjreduktionen. Derimod er der ingen særlig støjmaskering i forbindelse med bladenes raslen.
Bortset fra enkelte motorcykler, lægger vi ikke så meget mærke til trafikstøjen udendørs. Den er ikke ret meget anderledes end "bølgebrus" og det kan man så bilde sig ind at det er :-).
Indendørs kan vi ikke høre motorvejen. På terassen har vi glasafskærmning.
Ingeborg
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lydabsorberende træer eller træbælte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lydabsorberende træer eller træbælte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider