Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 16.34
I ugens havenyt dkriver Fanny Møller om Salviens mange fortræffeligheder.
Jeg tror dog ikke at alle planter kan bruges til de nævnte formål. Jeg har en hel del Salvia med forstellige efternavne som: Salvia nemorosa, Salvia ostfriesland og Texas Salvie. Derfor tror jeg nok at man må skelne mellem de sorter, der er egnede til spisebrug, og de der ikke er "urter", ' men prydplanter.
Er jeg helt gal på den?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 16.40
Jeg beklager stavefejl, som jeg er ret god til, når jeg skriver på min Ipad.
Jeg har googlet lidt mere om Salvia og kan se at man skelner mellem staudesalvia og lægesalvia ?
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. august 2016 kl. 16.40
Som jeg opfatter det, så er slægtsnavnet Salvia omfattende både dw forskellige blomster -og kryddersorter, hvorinømod, den vi i daglig tale kalder salvie, udelukkende er varianter af læge/krydder udgaven.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. august 2016 kl. 16.43
Lægeplanten er også en staude.
- jeg beklager også slåfejl, der er et mismatch mellem størrelsen på mine fingerspidser og min telefons tastatur.
Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 21.10
@ Ingeborg jeg forsøgte faktisk for nogen tid siden, da du viste dine flotte Salvia, at få oplysning om, hvad de var?
Mine salvier er krydderurteversionen- og de er flerårige, men deres blade er større og blomsterne noget mere prunkløse, end dine. De er heller ikke alle lige villige til at blomstre, men bierne (vilde bier ikke honningbier) elsker dem.
Men tak for opklaringen, jeg overvejer nemlig at få "staudesalvier"- under alle omstændigheder.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 23.03
Jeg har googlet lidt på tysk. Her skelner man mellem ægte Salvie (Salbei officinalis) og havesalvie. Førstnævnte har grå/blågrønne ret behårede blade, mens havesalvien har grønne, lidt stikkende/ ru blade.
Når man om foråret kan købe krydderurter i potter, er der gerne Salvie officinalis i sortimentet, mens havesalvien først dukker op sammen med sommerblomsterne.
Havesalviens blade dufter lidt som solbær.
Ingeborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. august 2016 kl. 7.56
Måske er det ligegyldigt med forskellige navne, det vil under alle omstændigheder være svært at tage fejl af de to varianter. Krydderurten salvie dufter umiskendeligt af salvie, mens staudesalvierne (og dem der er et-årige) "dufter" umiskendeligt af kattep.. :o) Hvilket er en af de eneste ulemper ved de smukke planter, for det umuliggør at de kan plukkes i buketter, medmindre man vil have et knap så velduftende hjem.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 9.39
@Trine
Jeg må protestere, for mine havesalvia lugter absolut ikke af kattetis. De dufter af solbær! Jeg er overhovedet ikke til katte eller deres duft. Mon ikke du tænker på en helt anden lignende plante? Jeg vil endda prøve mine blade til te.
Ingeborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. august 2016 kl. 10.41
Så er det jo nok en solbærsalvie, den har jeg også, men den er ikke hårdfør, så den skal overvintres frostfrit.
Måske udtrykte jeg mig ikke tydeligt nok og tog ikke højde for at krydderurten salvie findes i mange varianter, det jeg mente var at man aldrig vil tage fejl af om en salvie er en krydderurt eller ej, for hvis det ikke er giver duften absolut ikke lyst til at bruge den som sådan.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 12.17
@Trine
Mine salvier - og det er mange, fordi jeg har stiklingeformeret ret så mange, overvintrer fint, klippes ned om foråret og endnu en gang sidst i juni efter afblomstring. Så har jeg sidste år taget frø, sået dem for en måned siden og de er ca. 20 cm høje nu og klar til udplantning. Det er fortrinsvis Salvia Nemorosa uden spor af kattetis. Så skulle jeg nok have bemærket det.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 12.23
Her kan du læse om plantens hårdførhed og duft. JEG er ikke i tvivl om mine egne planter med de nævnte arts/ sortsnavne.måske er det helt andre sorter du har.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 12.24
Glemte linket:
www.plantetorvet.dk/stauder-staude-salvie-salvia_nemorosa_ostfriesland-p-1820.shtml
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 14.34
Nu har jeg google solbærsalvie og den er i en helt anden kategori og bliver 1 m høj, sammen med andre duftsalvier.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 22.18
Det lyder som om salvier er et stort og overraskende emne. :-)
Og nå ja, jeg har da Kejserkoner i haven- og de lugter af rævetis, så nu forstår jeg hvorfor min gamle farmor altid havde reseda udenom dem. (Reseda dufter sødt sådan lidt hindbærbolsjeagtig).
Mvh
Tine- der ikke indtager salvie i nogen form, men har dem som duftplanter/biplanter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2016 kl. 22.52
Ja Tine, det er vist et omfattende emne. Der er kendt mellem 800 og 1100 forskellige salvier. En del af dem er beskrevet her:
www.kraeuter-und-duftpflanzen.de/Wuerzkraeuter/Salbei-Salbeistrauch.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 5. august 2016 kl. 23.00
Jeg har i en eller anden tynd teenageromanserie "Nattens Hus" (kan ikke anbefales!) at Navajo indianere har brugt af afbrænde "Hvid salvie" i deres ritualer.
Men om det er sandt?! Må guderne hvide. Øh vide. ;-)
Mvh
Tine- jeg er læsehest- så jeg ville lige vide hvad "the fuzz was about".
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.