Forum

Hvilken blommesort er denne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. august 2016 kl. 19.45

Jeg fik foræret en håndfuld dejlige blommer for 4-5 dage siden (i begyndelsen af august.) Jeg har fået lovning på et par podekviste fra træet til januar. Det glæder jeg mig til, - Men desværre kunne jeg ikke få navnet på sorten, - derfor søger jeg nu kyndige haveejeres hjælp til bestemmelse af sorten.
Jeg gætter selv på en Reine Claude af en slags, - men der er jo en del at vælge imellem... Træet blev plantet for ca. 15 år siden, - hvis det er til nogen hjælp at vide!? Hvilke sorter var på 'hitlisten' dengang? :)

På forhånd TAK for hjælpen
MVH. JR.F.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. august 2016 kl. 19.46

Et billede mere:

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2016 kl. 20.55

Måske Opal.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 8. august 2016 kl. 21.18

tja.. hvis den er moden nu kunne det tyde på en Opal, det ligner dog mere en Victoria.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2016 kl. 21.55

Du synes farven ligner Victoria mere?
På den anden side synes jeg den er lidt lille til at være en Victoria.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. august 2016 kl. 22.17

Hvis den er moden nu, er det vel Opal. Nogle af vores ser sådan us, selv om de fleste er meget mørkere. Vores er Opal.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2016 kl. 22.18

Jeg har kun set meget grønne - og større - Victoria endnu, så jeg vil også mene, at det er Opal :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 8. august 2016 kl. 22.29

-størrelsen på blommen kan også afhænge af hvor mange blommer er sidder på træet.
Opal er normalt lidt mørkere synes jeg. men måske de første ser lysere ud, måske som denne på billedet. Det må det næsten være, da jeg ikke kan komme på andre der skulle være modne nu.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. august 2016 kl. 22.37

Ingen tvivl det er Opal. Når de er fuldmodne er de lidt mere lilla. Mit gamle Opaltræ har bugnet med blommer i år så flere af grenene er knækket, selv om grenene er blevet kraftigt rusket.
Nu har bierne overtaget træet, men fryseren blev fyldt godt op. Har i år købt en blommesten udstikker - så går det hurtigt.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. august 2016 kl. 8.48

TAK fordi I ville dele Jeres tanker med mig.
Blommerne var helt modne ja, - og stenen slap kødet ganske let.
Jeg kan læse, at der er flest stemmer på Opal - og det lyder som gode bud. Victoria er slet ikke moden endnu og formen er også en anden. Grunden til at jeg ikke selv troede på Opal var, som flere skriver pga. farven. Mit eget opaltræ giver normalt noget mørkere frugter. Desværre kan jeg ikke sammenligne, da fuglene allerede har spist dem alle ...

Nyt svar til emnet »Hvilken blommesort er denne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken blommesort er denne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider