Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2016 kl. 14.24
Kunne i ikke være så venlige at finde ud af, hvorfor mange vender deres billeder på hovedet. Er det størrelsen? Eller er det formatet, som er anderledes på smartphones og Ipads? Det sker aldrig for mig, som uploader billeder fra pc i formatet 4:3.
Det må da være til at finde ud af og nævne i teksten der hvor man loader billeder op.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 24. august 2016 kl. 15.08
Kære Ingeborg
Det er nok mobilfotos- og hos mig ligger de vandret! Det er også "#¤%!!-irriterende, jeg kan ikke lige vende skærmen for at se noget. Slet ikke på min tablet, da det så bare roterer med.
Reklame: Ellers har jeg alle mine billeder på Flickr, hvor de også kan roteres op i ret format, hvis mit kamera ikke har gjort det.
Det er gratis.
(Så er det her en reklame?!).
Mvh
Tine- pyh- hvor er det varmt i dag. Og min skøre nabo er ved at grave en birkestab op med rødder. Han er ikke helt almindelig! Og jeg holder øje og er beredt med is og kolde omslag, hvis han nu får solstik. Have-ejere må være lidt skøre. :-D
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 15.25
@ Ingeborg.
Emnet har været drøftet før i en tråd, jeg oprettede herinde, men ikke kan finde nu.
Min gamle Nokia skal drejes 90 gr. for at ændre fra liggende emne til almindelig stilling. Om det samme gælder mere avancerede telefoner ved jeg ikke, men det må den enkelte nok selv finde ud af.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tine Horsum, 24. august 2016 kl. 16.14
Fint Thilde.
Så jeg skal vende min bærbare på hovedet?
Var det ikke bedre, at de, der lægger billeder ind, lærte at gøre det korrekt?
På min tablet læser jeg i højkantsformat, den er også 1½ år gammel, og kan kun låse skærmen i bredkants-formatet.
Vi sidder ikke alle med smartphones.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 16.31
Fint Tine.
Så laver jeg forsøget en gang til.
Her billede 1:
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2016 kl. 16.32
Ja, men det er jo ikke nok st vedkommende der lægger billedet op drejer sin telefon. Man skal ind og redigere formatet på billedet på sin TELEFON. Vi der læser på Ipad får jo også bare hele skærmbilledet til at rotere og billedet vender stadigvæk forkert. Jeg bliver også så træt af at ligge på skrivebordet for at læse på Pc'en.
@Tilde...... Hvis du ikke kan finde din tråd, er der ingen stor chance for at vi andre kan :-(
Måske skulle de, der lægger de roterede billeder op lige sætte sig ind i deres "apparaters" redigeringsoplysninger. Det er da klart, at de aflange billeder bliver vendt forkert, når formatet her på websiden er sat op til 4:3 billeder eller måske 2:3.
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 16.33
Og her billede 2, hvor telefonen med kameraet er drejer 90 gr.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2016 kl. 16.46
Det vil sige at man skal holde sin telefon vandret når man tager billedet og ikke lodret (normal position) ?
Måske virker det med alle telefoner.
Ingeborg, som dog kun bruger "rigtige" kameraer og uploader via pc.
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 17.02
En iagttagelse mere:
Billedet som ses på skærmen på telefonen lige inden optagelse vender altid "rigtigt". Det er først når billedet videresendes at det måske vender "forkert".
Jeg bruger også mest alm. kamera og stor "gammel" pc. som der ingen problemer er med, men får masser af billeder pr mail som vender forkert, og det er irriterende først at skulle finde ud af om ens oldebarn står på hovedet, ligger ned, eller står oprejst på benene :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 17.29
Er sikker på at det er forskelligt fra telefon til telefon. Billede 1, " lodret"
Billede 2, "vandret"
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 17.30
Billede 2
Skrevet af: Tine Horsum, 24. august 2016 kl. 17.32
Sikke en fin rose, dufter den?
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 17.38
@Vibeke.
Uden at ville påstå noget som helst eller kritisere. bør det så ikke være nøjagtig samme motiv med få sekunders mellemrum for at kunne se forskelle?
Vh. T&HPP
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 17.55
@Tilde, jeg forlod mig på, at de fleste ved at roser ikke vokser vandret ;-). Stilken på begge billederne er "lodrette.". Sekunder, kan jeg ikke se have betydning i fht billedets orientering.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 17.57
Tine, nej desværre. Det er den eneste overlevende ud af 5 potteroser, som jeg plantede ud efter "brug", for år tilbage.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 17.59
@Tilde, pointen er, at begge mine billeder vender " rigtigt", uanset om jeg vendte telefonen den ene eller anden vej.
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 18.09
@ Vibeke.
Den problematik var også oppe sidst, så der er åbenbart forskel på telefoner.
Faktum er bare, at en meget stor del af de billeder, der bliver lagt ind her på siden, vender forkert.
Det er så ganske nemt at trække dem ud og vende dem rigtigt.
Jeg vil helst have toppen op og roden ned :-)
Vh. T&HPP
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2016 kl. 18.31
Hvilket styresystem har din telefon Vibeke?
Android, Win eller IOS?
Måske kan vi komme en løsning nærmere.
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 18.41
Det er android 4.2.2.
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 19.25
Nu bliver jeg lidt nysgerrig.
Er der en forklaring på, eller er der noget hokus-pokus i- hvordan en telefon finder ud af om det er meningen en plante eller anden ting vender rigtigt i virkeligheden? Om den er lagt ned af storm, eller stadig står godt på sin rod.
Det er muligt, der er noget nyt, jeg ikke er opdateret med.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 19.52
Det tror jeg ikke telefonen går så højt op i, men at billedet bliver taget, ( af min telefon) så det jeg ser gennem linsen/på skærmen, hvad retning angår også er sådan billedet vender når det bliver oploadet til f.eks Havenyt.
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 19.59
Fint for dig Vibeke.
Det løser så bare ikke det problem, som tråder her handler om, at så mange billeder her på siden ligger ned.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. august 2016 kl. 20.48
Tak Tilde. Ingeborg appelerede til sidens Admin om en løsning. Indtil der er respons derfra, skader det jo ikke at forsøge at indkredse, hvor og hvor når problemet opstår. Nu har f.eks fundet ud af, at det ikke er alle telefoner omvendingen af billeder sker for.
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 21.25
@ Vibeke.
Som jeg ser det fra min telefon - den er meget simpel - giver skærmen ikke et retvisende billede af det som bliver delt og videresendt - i mit tilfælde til min mail adr, hvor jeg så kan redigere inden upload videre.
Det kan blive spændende at høre om webmaster kan gøre noget, eller det er den enkeltes problem.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2016 kl. 22.08
@Tilde P
Mener du med trække ud at downloade til Pc, redigere retningen og uploade derfra. Jeg har ikke prøvet andet, så hvordan oploader man direkte fra telefonen?
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 24. august 2016 kl. 22.23
@Ingeborg.
Jeg har ikke adgang til internettet fra telefonen, så jeg gør nok som du.
Deler og sender billede fra telefon til mailadresse. Trækker billedet ud på skrivebord til redigering i billedprogram, og så evt. senere upload derfra på Havenyt eller andre steder.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Fanny Møller, 25. august 2016 kl. 8.36
Kære Alle
vi ser på det og vender tilbage med et svar- indtil da nyd det smukke vejr og pas på i solen!
mfh Fanny
Redaktør
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. august 2016 kl. 8.41
@ Ingeborg - ældresagen holder masser af kurser hvor man kan lære det man ikke kan finde ud af - derudover har man som medlem mange andre fordele - man kan blive medlem allerede når man er fyldt 50
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2016 kl. 8.55
@Mogens Madsen
Tak Mogens.... Men nu ligger landet sådan at jeg har haft PC siden 1986 og har selv undervist og startet EDB undervisning op på Tavlhøjcentret i 2006. Jeg er også Webmaster for
http//:www.tavlhoj.dk
Så det må kunne lade sig gøre at vende billeder rigtigt. Det skete jo ikke før folk brugte deres telefoner og tablets til upload. Min Ipad har da også en rotationsknap.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2016 kl. 8.57
Og så fik jeg lige vendt rundt på
www.tavlhoj.dk
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. august 2016 kl. 10.36
@Ingeborg. Opload direkte fra telefpnen. Jeg tilgår Havenyt via telefonens browser. Herfra er fremgangsmåden nogenlunde som fra PC.
Jeg logger på, laver nyt indlæg, vælger fil, fra telefonens galleri, trykker send svar.
På mit arbejde, har jeg flere gange set, at film og billeder, der bliver flyttet fra ipad/iphone til PC, bliver vendt på siden eller hovedet. Enten opstår problemet i overførslen eller modtagelsen på pcen.
Eller det kan handle om uopmærksomhed, selvom apparaternes skærmbillede set gennem kameraet, ser rigtigt ud uanset hvordan man holder det, så kan man rent faktisk komme til at vende ipad/ iphone forkert i forhold til kameraets position. Kamereaet har formentligt "låst" op/ned, højre/venstre, i modsætning til skærmen.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. august 2016 kl. 10.41
Tak, Fanny. Spændende, hvad I når frem til. :-)
Skrevet af: Tilde P., 25. august 2016 kl. 11.59
Hej.
For mig at se, er det telefonen, der er afgørende.
Et forsøg lige nu med en moderne telefon viser at det er ligegyldigt hvordan kameraet vender. Billedet vil altid vende rigtigt ved videresendelse.
På min egen simple er det afgørende hvordan telefonen er drejet når billede tages om det står rigtigt eller ligger ned ved videresendelse.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2016 kl. 18.29
Hej Vibeke!
Selv er jeg pc nørd og skal bruge et ordentligt tastatur fordi jeg nu i mere end 60 år har skrevet blindskrift med 10 fingre. Derfor laver jeg også så mange stavebommerter når jeg skriver fra min Ipad.
Jeg bruger ikke min smartphone til noget som helst andet end til telefoni og sms. Alt det gøgl med internet og aps. Har jeg deaktiveret. Vi har dog bredbåndstelefoni i stedet for fastnet. Jeg vil ikke forstyrres af en telefon i tide og utide. Prøv at lægge mærke til hvor få film man kan se uden at personerne hele har fat i telefonen. ........ Ikke fordi jeg ser mere end 2-3 timers tv om ugen- og det kun for at være sammen med gemalen. Mit smartphone forbrug er under 20 kr. Pr. Måned.
Jeg håber også at vi får en afklaring på fænomenet. En googling viser at det også er et problem i mange andre fora.
I geborg
er pc nørd og elsker et ordentligt tastatur, fordi jeg skriver blindskrift
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.