Forum

Hvornår beskære jeg mit æble og pære træ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peder, 29. januar 2005 kl. 22.33

Jeg vil bare tynde lidt ud i toppen på dem, så de ikke bliver så høje, en har sagt at det er godt nu, for nu er der ikke så meget saft i grene...

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 30. januar 2005 kl. 19.47

Det er fuldkommen sandt, at der ikke er så meget saft i grenene på æble- og pæretræer lige nu, men det er også sandt, at træerne er i dvale og ikke kan forsvare sig mod de svampe, vi lukker ind via beskæringssårene.

Så derfor må du overveje meget nøje, om du virkelig vil gøre det nu, hvor du har fordelen af at kunne se grenbygningen (men altså også ulempen af, at du skader træerne unødigt), – eller om du kan vente til det bedste tidspunkt, nemlig i juli–august, hvor der ganske vist er blade, som skjuler grenene, men hvor træerne straks kan gå i gang med det nødvendige forsvar efter såringen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. maj 2005 kl. 0.20

Det med beskæring anses som en videnskab – tidligere. Lån bøger på biblioteket om beskæring, det er såre enkelt. Beskær når som helst – med lidt fornemmelse. Et træ kan bære et vist antal kilo og der skal 20 blade pr frugt, så udtynd det naturen ikke selv gør. Erhvervsgartnere planter frugttrær med optil 2 m. afstand og under 2 m. højde, hvor frugterne kan plukkes uden stige. En spørger om frugtræer der ikke fylder for meget. Det må være Bolero der kanter sig ind på første pladsen. Det oplyses til at blive 2–3m højt. Grenene med blade og frugter er under 10 cm. (på mit). Det er ganske få år og spændende. Der er mange blomster på nu, så noget sker der vel. Gad vide hvordan de smager og ser ud.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 12. marts 2006 kl. 15.01

Jeg har sådan nogle "kirkegårds" grønne træer. De er blevet for store, men dækker hele året godt over til naboen. Kan man skære dem en del ned? og hvad skal man gøre ved toppen?

Den nye haveejer.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erdan, 12. november 2007 kl. 15.53

Kan man beskære pæren i november?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. november 2007 kl. 19.19

Ja-faktisk kan man beskære frugttræer hele året hvis man lyster.

Hvis man kan kalde valnødder en frugt er det den eneste undtagelse-måske!

Nyt svar til emnet »Hvornår beskære jeg mit æble og pære træ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvornår beskære jeg mit æble og pære træ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider