Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 20.14
Jeg sår hvert år Tagetes Vanilla F1- Sidste år prøvede jeg at tage frø af de fremkomne planter. Ganske få kunne spire.
Det har resulteret i en Tagetes plante, som så lidt anderledes ud. Særlig plantens midte er meget anderledes, som det ses på billedet nedenunder.
Nu har jeg taget frø fra denne plante og er spændt på, om frøene kan spire og hvordan planten vil blive. Enten som udgangsplanten eller også noget helt 3. ?
Jeg har et par spørgsmål mere, som jeg stiller under de indsatte billeder.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 20.16
Midten af F1 Tagetes ser sådan ud. Er det mon den tæthed i midten som gør at planten ikke bestøves og udvikler spiredygtige frø?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 20.19
Frøene fra den Tagetes, som er avlet fra F1 planten sidste år, ser meget mere virile (tykke) ud.
Kan sådanne friske frø spire allerede nu eller kræver de en tørre, kulde eller hvileperiode?
Jeg synes faktisk godt om de lidt mindre fyldte "uægte" tagetes.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 27. august 2016 kl. 20.36
Jeg tror nok, jeg har svaret dig i en anden tråd. Til frøene må jeg svare: Prøv dem.
Jeg har ikke selv haft held med Kejserkrone eller Hippeastrumfrø. Ejheller dobbelte morgenfruer.
Mvh
Tine kromosomfordobling og alt så noget.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2016 kl. 21.00
Hej Tine
Jeg vil gerne have et mere prof. svar på om friske frø er spiredygtige eller de skal igennem den proces jeg nævner.
Desuden spørger jeg om en manglende bestøvning kan være årsag til negative frø.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 27. august 2016 kl. 23.44
Nå, ok.
Hvis F1 er kromosomændrede er de som regel sterile.
De kan godt sætte frø. Men disse er sterile-
Stratificereing af tagetes er jeg ikke så skarp i.
Prøv dog, at udså dem nu. Kom nogle på køl/frys- og så dem næste år.
Og forvent ikke at planterne ligner ophavet! F1 er ALTID krydsninger. De vil ikke nødvendigvis avle rent.
Mvh
Tine
Skrevet af: Henry G., 28. august 2016 kl. 0.03
Hej Ingeborg der er ikke meget spireevne i dine frø, de er høstet alt for tidligt, da de endnu ikke er fuldt udviklede, frøet skal være helt sort, dog må der være 1/2 mm hvid spids. Blomsterbladene skal sidde løse og fjernes før frøene tørres og opbevares tørt og køligt. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2016 kl. 9.20
@Henry
Tak for svaret. Billedet snyder, fordi frøene er blanke og det tager lidt af "sortheden" altså de er virkelig sorte. Frøstanden var revnet. Det kan være et problem at tage frø fra F1 fordi de ikke modner tørre, men bliver en våd snasket klump. Det gør de også i tørre år. Frøene på billedet er fra den "uægte", som modner uden at blive snasket.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.