Forum

Ideen med blomkålshoved i blomkål?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Abildgaard, 3. september 2016 kl. 12.56

Hej alle.
Min kæreste og jeg diskuterede hvad ideen med blomkålet, er, i et blomkål. Den laver jo blomster senere som den formerer sig ved. Så hvad, set fra planten af, er ideen med blomkålet?
Vh Dennis

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 18.18

Jeg tror ikke planten har nogen fordel af det. Du skal tænke på, at blomkål er en højt forædlet plante, hvor forædlingen har sigtet mod at tilfredsstille kogekunsten og ikke planten :-D

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. september 2016 kl. 19.01

Hej Dennis.

Mange arter i kålfamilien er toårige. D.v.s. frøene spirer sidst på sommeren og planten samler næringsstoffer hen over efteråret for at kunne blomstre tidligt næste forår. Frøene modner så så i juli md. og ringen er sluttet.
Det er denne oplagsnæring, vi udnytter til konsum. Nogle arter tidligt og andre senere hen over vinteren. Nogle arter som hovedkål og andre som stængler eller rødder.

Vh. T&HPP

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. september 2016 kl. 22.59

Blomkål stammer fra den samme vilde plante som hvidkål, rødkål, grønkål, savoykål og rosenkål. Når planterne ser så forskellige ud som de gør, er det udtryk for hvor meget forædlingen har modificeret planterne. Man skal derfor ikke forestille sig at selve blomkålet har en naturlig funktion.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. september 2016 kl. 8.55

Blomkål blomstrer normalt første år - hvis hovedet ikke bliver høstet.
Sået om efteråret danner de dog først hoved andet året.

Nyt svar til emnet »Ideen med blomkålshoved i blomkål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ideen med blomkålshoved i blomkål?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider