Skrevet af: Boi Jensen, 3. september 2016 kl. 18.49
Er der nogen i Forum der har nogen ide om disse to sorter af gamle æbler stadig findes. Hvis de gør, står de måske i private haver på sydøstsjælland, men det behøver jo ikke være lige i nærheden af Herfølge.
Jeg er interesseret i om de kan skaffes og bevares med nye podninger. Beskrivelserne findes i gamle æblebøger fra 1913 og sorterne findes ikke på Pometet i Tåstrup, ejheller på Gl.Estrup.
Skrevet af: Hanne Christensen, 6. september 2016 kl. 11.00
Måske de 2 lokale planteskoler i området kan hjælpe dig videre?
Skovtroldens Planteskole og Thymes planteskole.
Det er planteskoler som har ligger der i mange år, så deres lokalkendskab må være stort.
Måske de kender nogle gamle havefolk der har sorterne?
Skrevet af: Boi Jensen, 6. september 2016 kl. 16.32
Hej Hanne
Det hjælper ikke meget med planteskoler, de ved ikke noget om hvad der står rundt i gamle haver, viser erfaringen. Der er jo efterhånden ingen planteskoler der selv producerer noget. Hvis vi kan få nogle af de lokale ud af busken, gerne hvis nogen har en ide om der i nabolaget står gamle frugttræer, kan der være en mulighed.
Skrevet af: Gartner Duun, 6. september 2016 kl. 23.19
Hej Boi
Jeg kan prøve at efterlyse dem via facebook gruppen som dækker bl.a Bjæverskov, Vemmedrup, Vedskølle Skovbo og andre småbyer her omkring. Men jeg skal næsten vide lidt om hvor gamle de er og om de har været udbredt på egnen hvis nogen spørger . Jeg vil efterlyse en gård med æbletræer , en gammel have mv. Vi har Vallø slot park som en mulighed her står nogle gamle æbletræer men om det lige er dem du leder efter .
er det nok ikke .Ellers kan jeg ikke komme på hvor jeg skal kigge efter . Men det kan facebook gruppen bedre hjælpe med .
Hilsen Søren.
Skrevet af: Gartner Duun, 7. september 2016 kl. 22.08
Jeg har nu lavet et opslag og det viser sig at der er kommet et melding om at der skal findes et Herfølge æble ved gl.Estrup .Vedkommende havde ikke et billede af skiltet .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.