Forum

Flotte kogler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Hammerbrink, 19. september 2016 kl. 13.10

Hej,

er der nogen, der er i stand til at give navnet på det fyrretræ, der har sådanne flotte kogler, formet som en rose. De er fundet under et træ ved sygehuset i Rønne på Bornholm.

Med venlig hilsen
Thomas Hammerbrink

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. september 2016 kl. 17.42

Den ene af koglerne burde have været vist fra siden. En målestok ville også have været fin.
Jeg synes ikke, at det ligner en fyrrekogle. Skellene ser meget flade/tynde ud.
Det ligner mere lærk.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Hammerbrink, 19. september 2016 kl. 18.26

Hej Lars,
Tak for din tid. Lærk - jeg synes aldrig jeg har set sådan en kogle før. Det er rigtigt, at skællene er tynde. Jeg har sprøjtet den med Fixativ, for ellers falder koglen helt fra hinanden. Da jeg samlede den op var den cylindrisk og lignede nærmest en håndrullet cigar og da jeg kom hjem havde den foldet sig pænt ud.
Her er et billede mere - fra siden og med en lille tændstikæske ved, så du kan se, hvor stor den er.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. september 2016 kl. 16.46

Fra siden ligner det mere en kogle fra en gran i ædelgranfamilien.
Men der er ingen af de kogler, jeg kender, der er så korte.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. september 2016 kl. 18.39

Tror også det er lærk. Når du skriver at de er ved at falde fra hinanden, tænker jeg at de er ældre end fra sidste år og at det der ville holde dem mere oprejst, er ved at forgå.

Har godt kigget på nogle af de mange generationer lærkekogler vi har. Ingen af dem er faldet sammen som dine. Måske noget med luft, vejr og vindforhold, der betyder noget.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. september 2016 kl. 21.24

Himalaya ceder

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Hammerbrink, 20. september 2016 kl. 22.03

Tak alle - og Claus:
Claus' bud er det, der stemmer bedst med mit fund. Desværre har jeg mistet billederne af selve træet, men vil prøve at få andre til at fotografere det.

Nyt svar til emnet »Flotte kogler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flotte kogler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider