Forum

Græsplæne a la mini-Svanneke Bakker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B J O., 20. september 2016 kl. 13.39

Da jeg købte mit hus bemærkede jeg, at græsplænen var noget ujævn, men fik aldrig gjort noget ved det. De første år var der ingen problemer, men pga voldsomme ændringer på hjemme- og arbejdsfronten, er det i de sidste par år kun blevet til det minimale i vedligehold i hus og have.
Nu er græsplænen igen blevet invaderet af mosegrise. Og denne gang har de overtaget alt. Resultatet er, at græsplænen nu er så mini-bakket, at man konstant vrikker om på den, og græsset er svært at slå pga højdeforskellene.
Fælderne jeg har forsøgt mig med, har ikke den ønskede virkning. Jeg har haft skadedyrsbekæmpelse på besøg, men de må intet gøre, da al haven er indenfor 10 meter af huset, som ligger lige midt på grunden. 'Naboen' er Skov- og Naturstyrelsens område, og de bekæmper næppe dyrelivet. Naboerne ser ud til at gå fri gå nogenlunde fri af mosegrisene.

Jeg forventer, at haven nok skal endevendes, da lappeløsninger nok ikke kan løse problemet mere. Men hvad skal der egentlig gøres her?

'Problemer', som jeg skal finde en løsning på oveni:

- er arbejdsløs og kan kun lige få tingene til at løbe rundt
- har ikke mange fysiske kræfter til at grave selv
- skal købe mig til alt jeg ikke selv kan
- skal sælge huset indenfor 1, højst 2 år

Er der nogen, der ved hvad der skal gøres, og hvad jeg evt. kan gøre selv?
Ville det fx hjælpe at dække plænen til med sort plast nu og afvente næste skridt til foråret?

På forhånd tak for hjælpen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. september 2016 kl. 13.58

Hej.
Prøv at holde så meget af dit græs så kort som muligt i så lang tid som muligt.
Mosegrise kommer også ovenpå jorden, og når vegetationen er kort, er de udsat for angreb både fra jorden ( rovdyr af enhver art) og fra luften (ugler og andre rovfugle) både nat og dag.
Mosegrisen er et eftertragtet byttedyr.

VH. T&HPP

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B J O., 20. september 2016 kl. 16.49

Spørgsmålet er hvad skal jeg gøre ved græsplænen, ikke mosegrisene.
Den er dels nedsunken (gamle gange), dels fyldt med ældre, regmhærdede tuer fra tidligere år. Den er meget ujævn. At slå græs giver en voldsom rystetur for armene.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 20. september 2016 kl. 17.02

Jeg ville leje en Stennedlægnings fræser.
Kør det hele igennem to gange og så ret det hele af.
Og så græs.
Men det hjælper ikke hvis du stadig har mosegrise.
Mvh

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B J O., 20. september 2016 kl. 19.04

Og en sådan krabat kan klare græsrødderne? I så fald lyder det meget rigtigt.

Og ja, klart at jeg skal forsøge at skræmme dyrene væk herfra først. Men bare det at de flytter ud på den anden side af hegnet længe nok til at jeg kan få en jævn overflade på det område man kalder græsplænen - så er jeg glad. Hvis bare overfladen kan blive nogenlunde plan, så det er til at holde græsset kort.

Tak.

Nyt svar til emnet »Græsplæne a la mini-Svanneke Bakker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsplæne a la mini-Svanneke Bakker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider