Forum

Beskæring af gammelt kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Charlotte Thestrup, 4. oktober 2016 kl. 9.00

Hej
Jeg er i tvivl om det er forsent at beskære mit gamle kirsebærtræ. Jeg tror det er mindst 50 år. Vi har kun haft huset i 4 år. Jeg vil skære de grene af, der vokser indad og noget af de øverste grene, der vokser lodret. Træet havde det skidt, da vi flyttede ind, men med lidt gødning har det i år båret utroligt mange store, mørkerøde, søde kirsebær.

Hilsen Pia Charlotte

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. oktober 2016 kl. 11.09

Der er 2 perioder, hvor beskæring af kirsebærtræ bør undgås, der er april og oktober måned. Vinterbeskæring ér en mulighed og den vælger mange,- men det bedste tidspunkt er fra 2. uge af juni til og med sidste uge af juli.
Det er RIGTIG fint, at du overvejer HVAD du vil gøre/opnå, inden du beskærer. Husk på, at hver gang du saver en gren af, så vil træet forsøge at kompensere for den manglende bladmasse, - det vil i 'værste' fald føre til endnu mere tilvækst!
Det bedste er at 'guide' træets vækst. Fordel gerne udtyndingen over flere år, hvis det er tykke grene.
Generelt beskærer jeg så lidt som muligt, - men ved grene der - som i dit tilfælde - vokser indad i kronen, der er beskæring en god idé.

Flere beskærings tips er at læse i 'Beskæring grundlæggende viden'

Go´ arbejdslyst - om en måned ;) Hvis du ikke kan vente til næste sommer.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. oktober 2016 kl. 15.03

Jeg troede egentlig ikke at prunusarter måtte vinterbeskæres. Det har jeg måske fået galt fat i?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. oktober 2016 kl. 19.41

Hej i kirsebær beskæringen
Prunus bør under ingen omstændigheder beskæres udover i vækstsæsonen og kirsebær træer kan ikke lide beskæring, så det skal helst begrænses til mindst muligt. Men en årlig justering kan være på sin plads, når der er grene der er aldeles forkert placeret.
Nogle gange er rydning eneste mulighed, for i mange privathaver af almindelig størrelse er et stort kirsebærtræ ligesom en stor bøg ikke det klogeste valg.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Charlotte Thestrup, 5. oktober 2016 kl. 12.22

Hmm der synes at være delte meninger mht. Lige netop dette emne, men du Boi hat tidligere beskrevet emnet, har jeg lige opdaget. Så jeg må nok vente til august med min beskæring, for jeg tror det er for sent nu. I øvrigt har tidligere ejere beskåret træet, så det netop ikke vokser til himmels som man så ofte ser.
Hvad sker der egentlig hvis jeg alligevel nupper et par grene?
Hilsner Pia Charlotte

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. oktober 2016 kl. 16.22

Når træet beskæres uden for vækstsæsonen kan det ikke forsvare sig mod svampesygdomme og bakteriekræft. Måske sker der ingenting, men er du uheldig kan hele træet dø inden for nogle år efter beskæringen.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt at vente helt til August, men jeg ville nok i hvert fald vente indtil træet er afblomstret først på sommeren.

Uenigheden kommer måske af at det er så bekvemt at beskære om vinteren at nogle fagfolk vurderer at det opvejer risikoen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Charlotte Thestrup, 5. oktober 2016 kl. 16.33

Godt, jeg har også netop læst i "Politikkens store Havebog", at man kan beskære lige efter blomstring, som du skriver eller når kirsebærene er modne og max. 1/3 del af træets grenmasse, men så meget vil jeg ikke tage... Det skal bare stynes lidt. Tak for svarene.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. oktober 2016 kl. 8.18

Hej Pia. Jeg forstår godt din forvirring! :)
Der er delte meninger og som Arne Biering skriver: 'Beskæring er ikke bare er beskæring. Der er så mange grader af det og derfor forskellige holdninger.' Som jeg forstår det, er det den gode teoretiske tilgang og den praktiske. Faglæreren uddyber det således:
'Kraftige foryngende beskæringer hører vintermånederne til da planterne ikke tåler at miste over halvdelen i vækstsæsonen.
Og skal man følge det givne råd gør anlægsgartnerne jo alle fejl hver vinter...
Men de vækstregulerende beskæringer hører sommeren til.'

Så dybest set, er vi nok enige i de store linjer - stenfrugter skal man være varsom med at beskære.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. oktober 2016 kl. 14.21

Undskyld, et 'er' for meget, teksten skulle lyde:
'Beskæring er ikke bare beskæring'.

Over and out.

Nyt svar til emnet »Beskæring af gammelt kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af gammelt kirsebærtræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider