Forum

Figen & Oliventræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 17. oktober 2016 kl. 11.05

Hej

Jeg er i tvivl om jeg skal tage mit lille figentræ (ca. 50 cm) ind i stuen nu og lade det overvintre til foråret.
Mit oliventræ ( ca. 120 cm ) - skal det også indendøre ?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. oktober 2016 kl. 15.42

Figentræet har bedst af at blive plantet ud på friland , et godt lunt sted , oliventræer kan godt overleve på friland hvis det står et beskyttet sted og bliver overdækket hvis temperaturen kommer under minus 8-10 C , men lad det stå ude foreløbig , du kan jo hurtigt tage det ind , hvis den hårde frost kommer , placer det et køligt sted , ikke stuetemperatur.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 17. oktober 2016 kl. 18.12

Prøv at læse dette link om overvintring. ;)

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/2934.html

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 17. oktober 2016 kl. 19.20

Så jeg kan bare grave krukken ned og så til foråret grave den op igen ?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. oktober 2016 kl. 21.57

Vil du ende med et opstammet træ overvintres frostfrit i stadig større potter igennem 5 - 6 år før endelig udplantning.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 17. oktober 2016 kl. 23.09

Jvf. nogle eksperter jeg har set i et eller andet haveprogram (tror faktisk, at det var Camilla Plum, men er ikke sikker), så havde hun plantet en i sin gårdsplads. Det havde hun vist delvist fortrudt, fordi den bredte sig meget og "glemte" at sætte frugt nok.

Og på et økologisk jeg hjalp til på sidste sommer, så sagde ejeren (som havde et par stykker i et af sine tunneldrivhuse, stående der året rundt), at de skal have begrænset jord, gødning og vand - ellers bruger de kræfterne på at skyde og brede sig, frem for at sætte frugt.

Har selv en ny ung Figen, men regner med at skifte krukke til nummeret større hvert år, indtil krukkerne er ved at blive for store at flytte med og så fremover beskære rodnettet i forbindelse med jordskift.

Hjertelig hilsen
Ayoe

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 17. oktober 2016 kl. 23.10

Ups.... økologisk frilandsgartneri, skulle der stå. ;)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2016 kl. 23.53

Hvis Camilla Plum mener den figen, der står i et hjørne af gårdspladsen, så er den ganske rigtigt enorm. Men jeg så den for en måneds tid siden, og der sad hundredevis af frugter på den, så den i den grad kommet efter det...

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. oktober 2016 kl. 8.40

Ok, det er muligt... det var ihvertfald en, som stod i et hjørne af en gårdsplads (beskyttet friland).... og det var vist også et par år tilbage, at jeg så den udsendelse. ;)

Det kunne faktisk være interessant at vide, om figen (lige som vin) har år med større eller mindre udbytte. :)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. oktober 2016 kl. 9.55

Min 35 år gamle udendørs bornholmer figen giver flere frugter for hvert år. Især i år har høsten været helt enorm. Alle de små figner som ikke når at modne i år, er meget større end de plejer.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. oktober 2016 kl. 10.39

Figen hører ikke hjemme i en krukke , plant det direkte et godt beskyttet sted (sydvendt) og ikke i alt for fugtigt miljø.
Ja det har været et godt figen år , septembers varme gav en god slutspurt...........

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 18. oktober 2016 kl. 17.55

Men kan jeg bare grave krukken ned nu som den er ? og lade den overvintre i bedet nedgravet ?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 18. oktober 2016 kl. 19.24

Hej Peter.

Har du læst Ayoes link ? Der står præcis, hvad du kan gøre.
Jeg har selv købt et lille figentræ i år (ca 50 cm høj), og vil grave det ned i potten i drivhusjorden. Har du ikke drivhus, tror jeg det vil være en god idè at beskytte træet, som foreslået i linket.
Eller gøre som Tom foreslår, hvis du i den sidste ende gerne vil ende med et højt træ. Ellers bliver det vist mere som en busk, hvis jeg har forstået det rigtigt.
Ps: ved du hvilken figensort du har? Det er vist ikke alle figner der er lige frosttolerante.

Nyt svar til emnet »Figen & Oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Figen & Oliventræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider