Forum

Forbedring bøgehæk i lerjord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Magnus M., 17. oktober 2016 kl. 13.51

Vores bøgehæk er plantet for ca. 2 år siden i lerjord i forbindelse med nybyggeri.
Desværre er mange planter løbende døde eller i begrænset vækst, trods flere udskiftninger af døde planter.

Hvordan forbedrer man bedst jorden til bøgehækken ?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. oktober 2016 kl. 18.59

Hej Jesper det bedste du kan gøre før du udskifter flere planterer at blande groft sand i leret, gerne 1 del ler og 2 dele groft sand f.eks. o/4 vasket sand (lerfrit). på den måde får du en bedre grobund til planterne. Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. oktober 2016 kl. 8.20

Hej Jesper
Og så skal du huske at bøg ikke må flyttes før efter 10. november, for så risikerer du at de går ud inden for de næste 2 år. Hvis du vil forbedre væksten med at de bedre kan optage gødning, må du ud i en gammel bøgeskov og skaffe (tilladelse) nogle halvformuldede blade og smide en halv håndfuld i hvert plantehul, heri er de mikronæringsstoffer som bøgen skal bruge for at optage næring og i flere år i et nybyggerkvarter vil blade blæse væk og så bliver der ikke den form for skovbund, som bøgen skal bruge.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus M., 19. oktober 2016 kl. 10.20

Fra anden side er jeg blevet anbefalet, at købe bigbags med hækjord. Er dette en bedre løsning end at tilføje sand, som @HenryG skriver ?

@Boi Jensen - Er det ikke noget med, at der i dag er en virus eller ligende i bladene fra skoven ?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2016 kl. 10.38

Hvis du har for mange penge, eller ikke kan skaffe billige alternativer, er det selvfølgelig en god løsning. Men hvad er hækjord andet end "muld, naturgødning, kompost og bakkesand"?
Selv ville jeg bruge grus og kompost (evt. af bøgeblade) at blande i jorden og så "topdresse" med hestemøg eller lignende.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2016 kl. 14.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus M., 24. oktober 2016 kl. 11.31

@Frabj Chr.
Det var det jeg tænkte på ja.

Er ikke et problem med honningsvamp ved bøgehækken i haven ?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus M., 24. oktober 2016 kl. 11.41

Efter jeres gode råd vil jeg bestille noget sand.

@Henry G. skrev:
"f.eks. o/4 vasket sand"
Er der andre alternativer til bedste sand/grus til formålet ?

Hvad skal jeg købe, hvis jeg ikke har adgang til kompost ?

Hvad er godt at topdresse denne løsning med, hvis jeg ikke ønsker at bruge hestemøg?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. oktober 2016 kl. 12.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2016 kl. 12.11

Hej Jesper M

Du kan som jorddækningsmateriale (efter at du har jordforbedret og plantet) bruge Champost (= komposteret hestemøg & halm). Læg et lag på ca 5 cm i et bælte på ca 50 cm bredde, hvor bøgehæk-planterne står i midten.

Suppler evt til foråret med 5 cm ekstra, så har planterne god beskyttelse mod udtørring. Et jorddæklag på op mod 10 cm vil gøre det vanskeligt for ukrudt at etablere sig tæt ved hækken. Det vil også have den virkning, at evt ukrudt er meget let at fjerne ved optrækning.

Og lige et praktisk råd - hvis du får skaffet mere Champost end du med rimelighed kan bruge her i november - december er det vigtigt, at du lægger et vandtæt dække over resterne i big-bag'gen (som er den mest almindelige emballage at få leveret Champost i).
Hvis du ikke skærmer mod nedbør, vil du til foråret have en sammenpakket, sjaskvåd Champost, som er meget vanskelig at fordele på jordoverfladen.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Forbedring bøgehæk i lerjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forbedring bøgehæk i lerjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider