Skrevet af: Karen Andersen, 21. oktober 2016 kl. 11.54
blomsten er ca. 70-80 cm høj
den begyndte at blomstre først i september
stænglen er hul
bladene sidder lige overfor hinanden
Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 16.55
"Vi kan jo kalde den- Mortensen, ikke?!" :-)
Undskyld, du vil vel ikke have blomsten navngivet, men artsbestemt?
Der er lidt forskel, men jeg kender desværre ikke den plante, det er lidt sært at den er gul og blomstrer nu. Hvor har du den fra?
Mvh
Tine- det var ikke for at være led.
Skrevet af: Henry Gregersen, 22. oktober 2016 kl. 9.14
Er det en staude ?
Skrevet af: Karen Andersen, 22. oktober 2016 kl. 12.22
den dukkede op 3 steder i min have .Jeg betragter den som ukrudt
efterhånden som den voksede til begyndte de nederste blade at krølle sammen så den var ikke køn at se på så jeg rev 2 op men den sidste begyndte at sætte knopper så jeg opdagede først da at jeg ikke lige kunne se hvad det var
jeg har kigget en del blosmterbøger igennem
selve blomsten kan minde om perikon eller brøndsel,men ikke bladene.desuden har jeg tænkt på frø fra fuglefoder,men frøstanden ligner alm. asters-næppe en del af fuglefoder
Jeg synes den er for køn til at hedde Mortensen det he dnaboens grimme hankat
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. oktober 2016 kl. 13.06
Hvor store er blomsterhovederne ca i diameter?
Skrevet af: Karen Andersen, 22. oktober 2016 kl. 13.32
de er tre til fire cm
den er ved atblomstre af nu så den har stået i fuld flor i seks uger
Skrevet af: Anne Demant, 23. oktober 2016 kl. 14.13
Pas, jeg har en ide om at have set sådanne men har ikke spor kendskab til den. Frugtknuden minder om Rudbecka, synes jeg.
Hvis du finder på at spørge på www.fugleognatur.dk som er ret skrappe til at finde svar, må du gerne lige fortælle os hvad det er for en, iøvrigt vældig køn blomst.
Skrevet af: Henry Gregersen, 23. oktober 2016 kl. 15.08
coreopsis vertillata, skønhedsøje.
En dejlig nem staude.
Skrevet af: Anne Demant, 23. oktober 2016 kl. 18.03
... med de blade?
Skrevet af: Karen Andersen, 23. oktober 2016 kl. 18.57
tak for tip
jeg vil prøve fugle og natur
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 23. oktober 2016 kl. 21.09
Min første tanke var også Coreopsis af en slags. Der findes rigtig mange sorter af planten, men jeg kan ikke finde nogen med blade og stilke, der svarer til billedet.
Men du har ret Henry, Coreopsis er en dejlig plante. Jeg har den både som staude og ènårig sommerblomst. Begge blomstrer forøvrigt stadig.
Meld endelig tilbage Karen, hvis du finder navnet, så vi kan få vores nysgerrighed stillet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.