Forum

Vinter på vej i næste uge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. oktober 2016 kl. 16.47

Så er vi vist nogle stykker der skal have det lange ben foran her i weekenden, hvis sneen falder i næste uge .... men det er dælme godt som skadedyrsbekæmpelse til næste sommer. ;)

vejr.tv2.dk/2016-10-28-amerikansk-forsker-vinterkulde-rammer-os-inden-for-faa-uger

1 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. oktober 2016 kl. 18.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. oktober 2016 kl. 19.18

Hej.
Det er fint med en snert frost i nov. og dec. . Alt indstiller sig på den kommende vinter og bliver ikke overrasket af pludselig streng frost, hvis det har været meget mildt indtil nytår.
Det er en skrøne, at insekter tager væsentlig skade af selv streng vinterfrost. Hvis det var tilfældet var de uddøde for længst på disse breddegrader. Det værste der kan ske, set fra insekters synspunkt er, at der bliver en meget mild periode sidst i Marts. med høje dagtemperaturer og streng nattefrost. De tynder så kropsvæskerne op og fryser ihjel om natten.
Det kan lyde barskt og er nok ikke særlig populært, men at undlade at fodre fugle alt for hårdt er et godt middel mod overvintrende insekter. Især mejser er eksperter i at finde overvintrende æg og pupper på stammer og grene. Sådan har de overlevet i årtusinder.

Vh. T&HPP

3 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. oktober 2016 kl. 20.31

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. oktober 2016 kl. 20.32

@Hans

Uanset din mening, så kan længerevarende barfrost rent faktisk slå en del kryb ihjel.
Dræbersnegle og visse insektarter der har udviklet sig i varmere klimaer, bryder sig bestemt ikke om kraftig, længerevarende kulde og har svært ved at overleve, da de netop ikke har de samme forsvarsmekanismer som "indfødte" arter.
Dog er der uden tvivl nogle der altid overlever og dermed kan videreføre plagen - dog i meget mindre grad i efterfølgende sommer.

/Ayoe

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. oktober 2016 kl. 20.57

Ha!! Der er nok nogen der er bidt af en gal snegl :-).

"Dræbersnegle" træffer jeg ikke udenfor haven. De kan åbenbart ikke ret godt lide høj vegetation enten det er dyrkede arealer eller brakmarker. Hvis de kan overleve i en lang årrække må de betragtes som blivende og det hele falder til ro med tiden. Sådan er naturens gang På den lange bane.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. oktober 2016 kl. 22.50

Lad nu endelig kælken og skiene blive på loftet eller i kælderen , der kommer nok et kortvarigt koldt pust ned fra nordøst med let nattefrost og dagtemperaturer op omkring 5-7 gr. C der kan være noget hvidt i nedbøren men det tør næsten inden det når den varme jord .

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. oktober 2016 kl. 22.59

Og det som har virkelig stor betydning: Vandtemperaturen i de indre danske farvande er stadig 10-12 gr.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. oktober 2016 kl. 23.21

9 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. oktober 2016 kl. 23.36

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. oktober 2016 kl. 23.40

Tjaaah @Hans, du må hellere komme forbi her og fortælle mine dræbersnegle, at de ikke kan lide høj vegetation, for det er sgi derfra jeg ser dem komme. :P

De kommer sg'tte inde fra naboens velpudsede, giftsprøjtede have eller fra vejen ude foran. De kommer derimod fra den anden nabo (TDC-central (også giftsprøjtet)) med tætvoksende buske og nøgen jord nedenunder og fra kemi-majsmarken op til baghaven (de sidste 3 år endda). :/

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. oktober 2016 kl. 7.40

jeg vil hellere klippe et par hundrede ekstra snegle til foråret end at have barfrost - til skade for de stedsegrønne og andre ikke så frosttolerante planter

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. oktober 2016 kl. 10.08

Jeg holder også øje med det noget opreklamerede vintervejr. Mon det bliver mere end lidt snebyger og lidt nattefrost?

Jeg har stadig knoldselleri i jorden, og de vokser fortsat. Så jeg trækker lige vejret og ser tiden an. Jeg ville gerne vente lidt med at tage dem op og slå dem ned i en åben kule, da de holder sig friskere, jo længere, jeg kan vente med at tage dem op.

Jeg har også rigtig mange fine salathoveder og planter. Bladselleri og knoldfennikel. Så vintervejr er ikke ligefrem velkommen her i min have.

Jorden er jo fortsat lun, så et par lag fiberdug kan beskytte meget. Det er nok det, jeg har som plan A lige nu. Plan B må blive om 1-2 døgn, når jeg ser vejrudviklingen.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2016 kl. 11.11

Seneste vinter havde vi knoldselleri (halvdelen) på voksestedet dækket af blade. Det gik fint.
Få fik svedet hjerteskuddet, men ved at bruge dem med det samme, var det OK.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. november 2016 kl. 10.02

Nu er jeg så, så heldig med, at jeg ikke rigtig har nogle stedsegrønne eller frostfølsomme planter i min have (naturhave i omlægning), som kan tage skade (og kan de det, så køber eller bytter jeg mig bare til nye).

Til gengæld, så kunne jeg på kun 30 min. i sommers nå at samle 55 snegle på ca 10-20 m2 (passer med ca. en ½-fyldt 4-liters frostpose). Jeg har bestemt andet og bedre at bruge min tid på i haven, når jeg nu ikke sprøjter eller "gifter" mig ud af problemer. :-/ ;)

Dog har jeg en sund bestand af leopardsnegle og tudser, som jeg passer godt på og flytter i sikkerhed, når jeg er på jagt. ;)

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2016 kl. 15.18

Sneglene kryber sammen ved roden af buske, og når jeg kører i vådt vejr, er der en snegl pr ca 100 meter- hvor der er marker oa på begge sider af vejen.

Nu kan dræbersnegle krydse sig med både sorte og røde skovsnegle, så hverken tørke, frost eller utidig varme slår dem ihjel. Der vil altid være en ganske lille population, der overlever- og giver ophav til en mere robust population. Der så vil brede sig.

Men, jeg giver ikke op før, de holder op med at gå i ølfælderne!

Mvh
Tine

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. november 2016 kl. 12.38

ferramol er stadig ikke miljøskadeligt

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2016 kl. 1.50

Ja, jeg har brugt ferramol for et par uger siden, da jeg på mine nedfaldne æbler fandt bittesmå dræbersnegle. Så fik græsplænrn under æbletræet et par spiseskefulde ferramol og siden var der ingen snegle på de nedfaldne æbler. Gad vide om efteråret har været så varmt at næste års snegle allerede var fremme?
Vi er ellers ikke plagede af dræbersnegle til trods for at 3 sider mod vores grund er udyrkede matrikler. Af de 5 kg ferramol jeg købte, er der mindst 4,5 kg tilbage.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vinter på vej i næste uge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vinter på vej i næste uge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider