Forum

Hjælp til artsvalg, ægte kastanie.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. november 2016 kl. 14.46

Ægte kastanie (Castanea)

Min datters skole har en flot stor ægte kastanie - men desværre ikke et bestøvertræ i nærheden. Jeg gerne vil hjælpe skolen til at få et udbytte af dette træ, men det vides ikke hvilken art det eksisterende træ er af.

Er der mon nogen der har et bud på et bestøvertræ der kan bestøve alle typer ægte kastanie, inkl. sin egen art?

Hjertelig hilsen
Ayoe ;)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2016 kl. 16.26

Inrømmet, det ved jeg intet om :)

Jeg ved dog, at jeg ville spørge her:

westergaards.dk/kastanje

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. november 2016 kl. 18.18

Hej Ayoe
Spisekastanje som vildart er selvbestøvende og det er den bedste bestøver du kan få, altså en frøformeret af slagsen. Der findes også nogle af de frøformerede der er super gode spisekastanjer, men det afhænger af hvor de kommer fra. Jeg har en bekendt på en ø, der har de bedste spisekastanjer og hans bliver som dem de kommer fra, selvom de er frøformeret. Forskellen mellem de podede og frøformerede er at de podede kan sætte blomster og dermed kastanjer noget før, for frøplanter vil ofte være mere end 10 år gamle før de kan noget som helst, som langt de fleste frøplanter af træer.
så kan du jo også prøve om Lars Westergaard vil svare, hvis du vil have det uddybet. Men der skal plantes en frøformeret for at få godt bestøvet, og dur ikke hvis du planter en af samme SORT som den der står der i forvejen.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. november 2016 kl. 18.41

Mange tal for indput, begge to. Tror jeg skal have fat i ham Westergaard. ;)

Problemet er jo, at jeg intet kender til træet (sort, alder m.m.) og derfor er lidt på bar mark i tåge. ;)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. november 2016 kl. 20.19

Hej Ayoe
Det er lige netop derfor du bare skal plante et frøformeret, for så er du sikker på bestøvningen.

Nyt svar til emnet »Hjælp til artsvalg, ægte kastanie.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til artsvalg, ægte kastanie.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider