Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2016 kl. 17.20
Hej
I år har jeg forventet en eksplosion af farver her sidst på året, men farverne er udeblevet, meget står endnu grønt og enkelte buske, Hortensia ayesha har sidste nat fået forvandlet de store, grønne blade til sorte hængende »vaskeklude« . Hostaerne er også forvandlet til noget gult snask. Her siger min erfaring mig, at bladene skal fjernes, for de giver fint ly til dræbersnegle. Gode råd herinde fra sikriver ellers, at de skal blive siddende, men min erfaring er en anden. Krukkerne er tømt for længe siden.
Jeg har dog afventet at min store opstammede Heliotrop, som står i et beskyttet hjørne på terassen, skulle smide bladene, før den kom i vinterhi i den nogenlunde frostfrie garage. Nu er den stillet i garagen med både blomster og blade.
En stor flettet pil er også blevet i sin store krukke under den overdækkede terasse. Her er jeg i tvivl om, hvor meget den skal vandes i løbet af vintere. I frostfrie perioder? Krukken er frostsikker.
Hvad gør i andre med vækster i frostsikre krukker? Her tænker jeg på spiralklippede buksbom og andre stedsegrønne. Hvordan skal man vande?
Det er nu alligevel rart at sidde inde i varmen og kigge ud på alt det, man nu er fri for at skulle gøre noget ved :-). Det kan jo tids nok begynde at krible i fingrene igen.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 14. november 2016 kl. 11.09
De sarte bliver stillet i kælderhalsen, der er lukket og frostfri.
De andre bliver sat i et af drivhusene.
Begge steder er det med begrænset vanding indtil marts.
Skrevet af: Knud Halskov, 14. november 2016 kl. 17.44
Hej Ingeborg
Hvordan mon det kan være, at farverne er udeblevet i din have? Jeg synes, høstfarverne i vores have har været et sjældent flot syn dette efterår. Og langstrakt. Helt usædvanligt har det været at opleve den seneste vinteruge (i Himmerland) sammen med de smukke høstfarver.
Vi har mange hosta, og jeg kunne ikke drømme om at fjerne bladene, hverken nu eller til foråret. Det er rigtigt, at nogle bliver mest til 'snask', som du kalder det, men jeg synes alligevel, der er en charme ved dem som sådan. Men de fleste når at stå længe som tændte gule lys, der gør haven levende i efteråret.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2016 kl. 18.50
Nej, selvfølgelig fjerner man ikke staudetoppe fra haven her lige før vinteren og ja, der har været rigtig mange smukke høstfarver i haven i år.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. november 2016 kl. 23.11
Jeg synes ikke om at man generaliserer, forholdene i vore haver er jo vidt forskellige, ligesom planterne har haft forskrllige vækstbetingelser. MINE Hostaplanter er store og saftige og frostgrader for dem til at klaske totalt sammen til vådt snask, der først tørrer op når vi når april maj måned. Så er de blevet til et kompakt dække på forårets små løgplanter, som bare bliver forkrøblede inder hostaernes nu tykke, tørre dyne. Så jeg fjerner dem. Kig lige på mit billede i forkanten af rundingen ses en stor snasket Hosta. Og bare rolig: De ryger på komposten! I stedet for har jeg masser af andre blade jeg kan dække med alle steder. Jeg har jo 30-40 træer på min grund...... og så er der jo det med sneglene.
Ingeborg
Hosta
Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2016 kl. 9.50
Giver man planterne (for?) meget kvælstof bliver planterne store, men mangler tørstof (den indre styrke).
Det er derfor de klasker lettere sammen.
Skrevet af: Knud Halskov, 15. november 2016 kl. 21.01
Kære Ingeborg
Jeg er altså hverken urolig eller forarget over, hvad du gør med dine hosta. Var bare lidt forundret over det med at fjerne bladene. Hosta giver mig så mange fine oplevelser, lige fra de dukker op af jorden om foråret med deres sjove, spidse og snoede tårne, over den senere smukke blomstring, til de står med smukke høstfarver eller ligger klasket sammen på jorden (som vedhæftede billede), hvor næringen i løbet af vinteren trækkes ud og de ender som gennemsigtige og spindelvævstynde blade, som selv de spinkleste forårsløg gennemborer med største selvfølgelighed.
Dette er, hvordan jeg har det med mine hosta, og ikke en anvisning eller mening om, hvordan andre skal bære sig ad.
Venlig hilsen, Knud.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2016 kl. 23.05
tak Knud, men måske har det også noget med vores lerede jord at gøre? Det kan ikke være gødning, fordi jeg kun gøder græsplæne og en ligusterhæk ude ved vejen, som er plantet i næsten rent sand ( den var der, da vi flyttede ind). Jeg bor jo i et område, hvor Superfoss tidligere gødede for os ad luftvejen. Jo forresten, mine roser langs fortovet får Animix. Da alt andet ser grønt og frodigt ud og jeg dækker med græsafklip, gøder jeg aldrig. Skal jo heller ikke avle noget.
Men mine Hostaer er da også flotte og lysende gule et kort stykke tid.
Venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Knud Halskov, 16. november 2016 kl. 10.05
Jeg er ikke i tvivl om, at du har en flot og spændende have, Ingeborg. Så meget har jeg da set.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2016 kl. 10.17
Hej igen Knud.
Jeg kommer da også lige i tanker om at der findes så mange forskellige sorter Hosta. Det er jo ikke alle, der klasker sammen for mig, men den blågrå kæmpe Hosta, som nemt bliver op til 2 m i diameter og har tætte, mega store blade, fjerner jeg.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.