Forum

Valnødde-sort – anbefal

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 20. december 2016 kl. 12.17

Jeg kigger på valnøddesorter, da jeg gerne vil plante et valnøddetræ til erstatning for en meget stor hestekastanje i nordøsthjørnet af vores grund.

Jeg har kig på »Rita«, der ikke bliver så frygtelig stor og skulle kunne klare sig, selvom jeg teknisk set bor i Nordjylland (dog allersydligst). Er der nogen der har erfaring med den?

Jeg kan ikke finde ud af om frøkappen slipper af sig selv på denne sort, er der nogen der ved det?

Er der noget jeg skal tænke på ud over størrelse ved plantning af en valnød?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. december 2016 kl. 17.40

Hej Inger
Nu har vi jo en valnødde ekspert blandt "spørg eksperterne" , så prøv at stille dit spørgsmål der.
Lars vil kunne fortælle hvad du skal gøre og alle valnøddetræer bliver store træer med tiden.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 20. december 2016 kl. 17.57

Jeg har læst på Westergaards side, det var mere folks personlige erfaringer jeg er ude efter.
Teori og praksis er ikke altid det samme.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. december 2016 kl. 9.47

jeg vil anbefale LILLEØ den bærer når den er 6-7 år og er rigtbærende

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 21. december 2016 kl. 14.46

Hej Mogens

Hvilke kvaliteter ved Lilleø får dig til at anbefale netop den sort?Jeg har ikke hørt om den før.

Jeg kan læse mig til, at sorten ikke har ret god lukning i spidsen af nødden, og at det kan medføre mug, og at det går ud over holdbarheden. Der står at sorten derfor skal betragtes som en efterårssort. Har du en anderledes erfaring med Lilleø?

Jeg ved ikke om Rita er anderledes, så jeg hører gerne, hvis nogen har erfaringer med den sort.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. december 2016 kl. 8.59

LILLEØ er tyndskallet og nem at knække - løsner nemt fra træet uden den grønne yderskal og smager dejligt - lars vestergård fik engang podekviste fra den så det kan jo være at han har en til salg - vi har aldrig haft nogen som er mugne men om foraret kommer der jævnligt frøplanter op fra nødder som musene har gemt så det tyder da på stor mugfri holdbarhed

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 22. december 2016 kl. 14.06

Det lyder godt, at der ikke er problemer med mug eller skrumpning ved opbevaring gennem vinteren og at de løsner godt fra frøkappen.

Jeg kan desværre ikke finde noget, om sortens egnethed til nordjyske forhold.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. december 2016 kl. 15.49

Hej Inger
Det kan godt være du vil have folks egne erfaringer, men dem er der nok ikke så mange af til Nordjyske forhold, men jeg synes nu alligevel du skal kontakte Lars, for han har indsamlet mange forskellige, også fra Nordjylland, bl.a. Skibdal, der er rigtig god, problemet er bare at det er Lars der sidder med den viden.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 24. december 2016 kl. 11.10

Ja, det lader til, at der ikke på dette forum er erfaringer med "Rita", som jeg havde håbet. Jeg må spørge, der hvor de forhandles.

Hvis jeg ender med at fravælge "Rita", så vil jeg købe den sort som Westergaard mener passer bedst til mine forhold. Han forhandler ikke Rita, men anbefaler den til nordjylland.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Kaagaard, 24. december 2016 kl. 11.11

Eller måske skal jeg bare have to træer :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Thrysøe, 1. april 2017 kl. 21.14

Hej Inger. Jeg købte et "RITA" valnøddetræ af Lars Westergaard i 2011. Der kom de første 4 nødder på træet efter 3 år som dog blev ´stjålet´ af alliker eller råger. Siden har jeg været i gang med at forme træet, og det er blevet flot og veltilrettet, så jeg håber på nødder i år. Træet er sundt og frisk, får en smule gødning og kalk hvert år. Jeg bor i Wendsyssel´s hjerte (Brønderslev)...

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Jacobsen, 8. december 2020 kl. 20.32

Hej Søren og Inger
Har I gjort jer flere erfaringer med sorten Rita siden? Jeg har nemlig også købt et Rita valnøddetræ og vil gerne høre om jeres erfaringer.

Vh Jacob

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Jacobsen, 8. december 2020 kl. 20.32

Hej Søren og Inger
Har I gjort jer flere erfaringer med sorten Rita siden? Jeg har nemlig også købt et Rita valnøddetræ og vil gerne høre om jeres erfaringer.

Vh Jacob

Nyt svar til emnet »Valnødde-sort – anbefal«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Valnødde-sort – anbefal

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider