Forum

Liguster med bare pletter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders J., 29. december 2016 kl. 16.21

Vi overvejer at få plantet en stedsegrøn liguster som prima-færdighæk. Vi har set et par hække i nabolaget, hvor det er delvist grønne med store bare pletter hist og pist, her om vinteren. Hvad skyldes dette? Vi er interesserede i hækken, for at den skal blokere for indkig HELE året rundt, så det skal den helst kunne opfylde.

Vh Anders

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. december 2016 kl. 16.39

Den stedsegrønne liguster kan ikke gro i Danmark , da den ikke tåler frost , men gartnerne har nogle sorter som er delvis vintergrønne , de bevarer mange blade vinteren over , som delvis bliver brune , før bladene falder af til foråret når de nye blade kommer , det vil sige at de er løvfældene , og ikke stedsegrøne.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. december 2016 kl. 18.09

Hej Anders hvis du planter Ligustrum v. "Atrovirens Select" vil du få en fin og tæt hæk de næste mange år, den er næsten stedsegrøn, og vores Ligusterhæk, der er over 35 år har endnu aldrig været "gennemsigtig", bladene har kunnet tåle meget hård frost uden de har taget skade og faldet af. Jeg har ikke oplevet visne blade efter frost, men efter vandmangel i en tør sommer. Brune blade som Svend Høst skriver om har jeg kun set én enkelt gang hos Lig. "Ovalifolium" Hilsen Henry G.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders J., 30. december 2016 kl. 8.15

Okay så man kan godt forvente, at hækken er pænt tæt vinteren over? Jeg kan godt se, at de står angivet som delvis stedsegrønne, men skulle beholde de fleste blade. Jeg har set ligusterhække i nabolaget som var fint tætte og nogle der lignede, at de havde taget lidt skade eller var syge. De har større huller hist og pist

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. december 2016 kl. 11.02

Skal vi lige definere hvad stedsegrøn og vintergrøn er .Stedsegrøn kaldes en plante, når den har grønne blade hele året .Dvs ingen løvfald. Visse arter er det, man kalder vintergrønne, dvs. at de beholder de fleste blade, indtil de nye blade foldes ud ved løvspring.
Her i DK har vi et løvtræ som er stedsegrønt (kristtorn) alle andre træer smider bladene , nogle bevarer bladene vinteren over (bøg) men de er brune og visne og kan næppe kaldes vintergrøn.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 30. december 2016 kl. 14.54

Hvorfor liguster?
Hvad med et rionet hegn og så nogle stedsegrønt klatreplanter?
Så kan man også få noget med blomster i.
Mvh

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. december 2016 kl. 22.50

Hej Svend H. dit svar undrer mig, hvad er vintergrøn? Det er det danske navn på Vinca og ikke et træ der ikke mister blade i vintertiden, du skrev også at der findes få bladbærende træer der er stedsegrønne, når en Liguster er et træ kan man måske også sige at en Rhododendron og f. eks. en Lonicera pileata er stedsegrønne træer, alle planter mister blade på gr.a. alderdom.
Henry G.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. december 2016 kl. 11.33

Henry !! nu ikke mere ordkløveri . jeg kender godt vinca , som også hedder vintergrøn på dansk.
En plante er vintergrøn, når den beholder de grønne blade vinteren over, men fælder dem i forbindelse med løvspring næste forår. De vintergrønne planter danner en overgangsform mellem de løvfældende og de stedsegrønne.

Vintergrønne planter beholder bladene ca. et år, men bliver løvfældende, hvis vinteren bliver for kold. Under normale forhold taber den type planter de gamle blade om foråret.
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. januar 2017 kl. 15.29

En lærkehæk er nu også pæn! Den skal dog være relativt tæt for, de smider nålene. Men jeg har set den brugt som tæt noget bred klippet hæk med et smukt resultat. <3

Stedsegrøn- så skal du over i noget thuja/cypress eller gravstedsplanten, der dog fås i en brogetbladet varietet. Buksbom.
Min er ved at være 3-4 meter høj. Men den lugter af kirkegård for mig.

Det vigtigste er med stedsegrønne: At man aldrig klipper længere ind end, til der stadig er noget grønt.

Lærk og taks er undtagelserne.

Liguster er en kedelig hæk, synes jeg! Min nabo gravede forresten 30 meter op, som han plantede 3 år før fordi: De groede for meget. Han elsker ellers at klippe ligusterhæk!
Så, der kan man bare se. ;-)

Mvh
Tine- der hader hækkeklipning, men elsker beskæring.

Nyt svar til emnet »Liguster med bare pletter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Liguster med bare pletter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider