Skrevet af: Tilde P., 23. januar 2017 kl. 11.48
Hej.
Her et link til en udsendelse på P1 formiddag 23-01-2017 som er værd at bruge en times tid på:
www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjernekassen-pa-p1-2017-01-23#!/
Vh. T&HPP
Skrevet af: Jakob B., 24. januar 2017 kl. 11.32
Jeg er helt enig. Det er værd at lytte til og tænke over.
www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjernekassen-pa-p1-2017-01-23#!/
Citat:
--------------------------------
Syntesebiologi kombinerer biologi og ingeniørvidenskab. Formålet er at producere biologiske komponenter, celler og organismer til f.eks. kræftmedicin, parfume, vaniljesmag, læbestiftfarve, bioplastik m.m.m. Vi har to eksperter i studiet. Vært: Peter Lund Madsen.
--------------------------------
Det kan være, at jeg er for gammeldaws og forstokket og for pivet, men jeg bryder mig generelt ikke om gensplejsning, og jeg synes med al respekt, at deltagerne i studiet lyder som nogle lidt for naive jubeloptimister.
Og deres idé med benytte drivhuse på Fyn og skabe arbejdspladser for at overtale folk, finder jeg uetisk og aldeles uden relevans for, hvad diskussionen reelt bør handle om.
Man kunne sikkert også for nogle år siden på samme måde overtale befolkningen i Fukushima til et atomkraftværk.
Eller for nogle år siden med samme metode overtale en lokalbefolkning i Indien til en kemisk fabrik.
en.wikipedia.org/wiki/Bhopal_disaster
osv...
Og det er endda dårlige eksempler, fordi skaderne ved udslip af gensplejset materiale ikke nødvendigvis kun rammer lokalt, men måske kan blive et stort problem for hele kloden.
Det kan godt formilde mig lidt, at det kan foregå i et lukket system, og der kan produceres meget vigtig medicin.
Men de vil jo producere alt muligt andet også, og hvor lukket er et drivhus på Fyn, hvor lokal arbejdskraft skal gå ud og ind og den næste storm eller ekstremt snefald måske flår huset i stykker, så glasset flyver rundt og som barberblade skærer hul på sækkene..??
Det virker så uforsigtigt og ugennemtænkt, at jeg finder det direkte skræmmende.
Ingen ved med sikkerhed, hvad der sker, hvis deres alger slipper ud i naturen, vel..?
I en nedgravet bunker, hvor der dyrkes ved kunstlys og livstidsbundne forskere renses ved udslusning, som var det biologiske og kemiske krigsvåben de producerede og kun til livsvigtig medicin, så måske...
Jamen hvis ikke Danmark gør det i skrøbelige drivhuse til alle mulige produkter, så gør andre lande det bare, vil nogle nok sige.
Ja, det er sikkert rigtigt, men det synes jeg nok er endnu et dårligt argument for, at Danmark også skal få beskidte hænder.
De nævner tidligere gensplejsning og multinationale selskaber som skrækeksempler, man ikke skal følge.
De nævner også forskere, som udvikler produkter, som de bliver frustrerede over, at samfundet ikke kan bruge.
De nævner også, at de mangler investorer.
Prøv lige at kombinere disse informationer i en cocktail og fortæl mig, hvordan vi forhindrer, at frustrerede forskere flytter over til udenlandske selskaber for at score kassen og få deres dårlige idéer realiseret.
Jeg ser så mange faremomenter, som jeg synes, at det ligger lige for at tænke på, men dem tog de store begavelser i studiet slet ikke hånd om, og det finder jeg skræmmende.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. januar 2017 kl. 17.05
@Jakob
Meget enig.
Skrevet af: Ayoe B. P., 24. januar 2017 kl. 22.16
Jeg er bare så enig @Jacob.
Mennesker som Hans (Tilde p.) tror igen og igen på den videnskab der lever højt på at sælge "lortet" til os andre og lade os selv betale for oprydningen eller de klimatiske/miljømæssige omkostninger.
RoundUp og GMO-afgrøder skulle fx. virke så godt og være aldeles ufarligt. Men allerede efter 2 (TO) år fandt man det første RoundUp-resistante ukrudt. :(
Her er et link til noget af denne forskning som fx. indbefatter GMO-introduceret resistens (s. 3-4):
www.extension.purdue.edu/extmedia/gwc/gwc-1.pdf
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.