Forum

No dig-bede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. februar 2017 kl. 12.53

Fanny Møller, du skriver, at du slet ikke føler dig klædt på til at gå i gang med no dig-bede. Men hvordan skulle man kunne komme til at gøre noget forkert?

Skal vi i øvrigt ikke finde et dansk navn?

Jeg begyndte sidste år. Jeg har bede i 80 centimeters bredde, men min have er meget lille, så derfor gælder det om at udnytte jorden godt.

Jeg har ikke gjort andet end at lade være med at træde i bedene. Efterhånden som jeg høstede grønsagerne fra sidste år, dækkede jeg jorden med et lag løst plantemateriale. Der, hvor der har været kartofler eller porrer, er jorden meget løs og lækker. Jeg glæder mig til at så bedene til.

Den eneste fejl, jeg har gjort (altså efter min egen mening!), er, at jeg har rammet bedene ind med lodrette stykker af gamle kosteskafter, der rager ca. 5 cm op over jorden. Dem faldt jeg hele tiden over sidste sommer!

Men måske kan jeg hamre dem lidt længere ned i år, og ellers bliver de vel dækket af kompost eller planter, og efterhånden rådner de jo væk!

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Hvis jeg var dig, Fanny Møller, ville jeg lave mindst én tværgående sti i et 20 meter langt bed.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. februar 2017 kl. 16.47

Er det ikke beskrivelsen af højbede, du nævner.
Vi graver kun i jorden, når vi skal have rodfrugter herunder kartofler op.
Der trædes ikke i højbedet, og der graves ikke i foråret (eller efteråret!)
Men der lægges kompost på som beplantningen kræver.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. februar 2017 kl. 16.56

Hej Lars Holt

No dig-bede er vel bede, som man ikke graver. Er det ikke selve definitionen? Og jo, selvfølgelig har jeg gravet for at få kartoflerne og porrerne op. Men ellers har jeg da ikke gravet. Hvis jeg havde det, ville det jo ikke være no dig-bede!

Jeg tror faktisk, at det ville være en god ide at finde et dansk udtryk!

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 23. februar 2017 kl. 17.36

Hvad med "grave-fri" bede? ;)

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 23. februar 2017 kl. 17.50

Doris: Den danske betegnelse er "højbede". Betegnelsen højbede bliver ganske vidst brugt i flæng om plantekummer. Højbede er traditionelt ikke rammet ind, som plantekummer er det, men får derimod deres højde af den løbende opbygning af humus, samtidig med at jorden ikke komprimeres.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. februar 2017 kl. 9.10

Skal jeg forstå det sådan, Søren Petersen, at det, man med et engelsk udtryk kalder no dig-bede, rent faktisk hedder højbede på dansk?

Så beklager jeg, Lars Holt, jeg forstod overhovedet ikke dit indlæg. Jeg har i øvrigt aldrig set en definition på et højbed. Jeg har mest set udtrykket anvendt til at betegne bede, der er hævet i højden, sådan at de er nemmere at passe for f.eks. kørestolsbrugere.

Jeg synes virkelig, at udtrykket gravefrit bed er mere dækkende til at betegne et bed, hvor man ikke graver og ikke træder.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 24. februar 2017 kl. 11.04

Jeg synes, at du gør dig nogle gode tanker Doris! :) For, efterhånden som div. producenter af plantekasser og detailhandlen inden for samme område, nærmest har 'voldtaget' begrebet HØJBEDE, så er det måske efterhånden på tide, at vi finder en nyt begreb!
Jeg har tidligere forsøgt at forklare div. producenter/sælgere af plantekasser/kummer, hvad et HØJBED ér, - men deres definition er efterhånden ved at være accepteret af gennemsnitsforbrugeren. Jeg er KED af det, men sproget er under evig forandring, - vi ville slet ikke kunne forstå et menneske som havde levet for 3-400 år siden, hvis vi mødte ham! ;)

NO-dig er, som jeg forstår det, meget lig vores højbede, - dog med den forskel, at der ofte lægges en grenbunke i bunden,(nogen lægger pap el. et lag aviser nederst) der oven på lægges så grovere kompost el. halm og til sidst et lag muld/fin kompost.

Spændende tråd, - måske finder vi det HELT rigtige NYE navn for HØJBEDE :P - For ja, jeg synes da, at vi skal finde et dansk ord! :)

M.v.h. James

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. februar 2017 kl. 11.24

Et højbed forberedes med dybdegravning (kulegravning) og godt med kompost, herunder grene i bunden.
Det vedligeholdes med kompost på overfladen.
Når det er blevet for højt kan man grave af det, eller man kan sætte en kant omkring.
Jeg har sat kant om vores bede efter en årrække i brug.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. februar 2017 kl. 16.41

Sproget udvikles – desværre – ofte i uventede retninger!

Jeg prøvede lige at google ordet ”højbed” – både ordet alene og sammen med ordet ”definition”. Jeg fandt faktisk et link til Havenyt, hvor der åbenbart tidligere har været en lang diskussion om emnet:

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/15723.html

Jeg husker ikke den diskussion. Jeg har sikkert set den, men den er gået hen over hovedet på mig. Jeg har ganske givet undret mig over, at et tilfældigt ord kunne give anledning til så meget diskussion.

I den helt anden boldgade var der en henvisning til ”højbede på hjul”!

Ved nærmere eftertanke kender jeg mest ordet højbed, fordi mine to kompostkasser består af såkaldte ”højbedsrammer”, der er stablet oven på hinanden.

Og nu ved jeg godt, at jeg er i fare for at blive udsat for en masse belæring om, at man ikke kan lave kompost i den slags åbne kasser. Så derfor må jeg lige skrive, at begge kompostkasser tømmes hvert efterår, inden materialet er omdannet til kompost. Det bliver det efterfølgende ved såkaldt overfladekompostering. Det fungerer o.k.

Jeg er bange for, at det er definition nr. 2, der vinder.

Med venlig hilsen

Doris Møller

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. februar 2017 kl. 17.40

Hvis ikke det må hedde højbed skulle de måske hedde dybdebed eller dybbed.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. februar 2017 kl. 17.51

Graver heller ikke i mit højbed på hjul.
Efterfylder bare med kompost.
Meget praktisk når man ikke gider at bukke sig for at klippe krydderurter. Og det er snegle frit.
Mvh

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. februar 2017 kl. 17.55

Jeg kunne også kalde det min terrasse kasse på hjul hvor jeg har krydderurter .
Mvh

12 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. februar 2017 kl. 12.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. februar 2017 kl. 12.51

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 26. februar 2017 kl. 12.54

Kære alle det er en spændende samtale det her.

For at tage den fra begyndelsen, der er mange der viser forskellige måder at lave et "no-dog" bed på, det går (i mine øjne efter mange timer på nette og youtube) at bedene skal bygges op i lag og kommer op i ca 40 cm højde. og så skal de bruge lidt tid på at blive klar til brug året efter... (ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

Højbede er i min verden, et højt bed, det vil sige min 60-70 cm, så man kan sidde på en lille stol og ordne det man skal.

Et bed med en trækant, er i mine øjne enten et bed med kant eller bare et kantete bed.

Hvornår er det NoDig?
jeg har altid gravet mine bede, også dem med kant- dem med høj kant også. Jeg vender jorden før såning og vender forskellige matrialer ned i jorden også ( hønsespåner, møg, græsklipmm) som jeg ser det er NoDig en metode hvor vi hele tiden lægger ovenpå, men aldrig vender ned, men også hvor vi ikke graver, river eller roder ved såning. Det bliver meget spændende !

Hvad er NoDig på dansk ? Måske skulle vi spørge havenyts læsere ? og lave en lille konkurrence ?

God weekend- nu skal jeg skrive et havenyt!

MFH Fanny

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. februar 2017 kl. 13.18

Diskussionen om definitionen på et højbed har været oppe og vende flere gange.
Vi er nogle stykker som holder på følgende:

A) Et "højbed" er er et bed som ved anlæggelsen er reolgravet og tilført hestemøg eller lignede. Efter anlæggelsen undgås betrædning og endevending af jorden. Den kan evt. løsnes med en greb. De er typisk smalle så man kan nå ind på midten uden at betræde bedet og kan være markeret med en lav kant.

B) En plantekasse er en kasse af træ eller andet fyldt med en jordblanding. Højden er typisk mellem 30 og 100 cm.

Vi der holder på ovenstående støtter os til Seymous "Den nye selvforsynende have" som beskrev højbede således allerede i 1970'erne. Vi mener ikke den store interesse for plantekasser i 00'erne giver anledning til at ændre definitionen, men der er måske andre argumenter?

16 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. februar 2017 kl. 13.19

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. februar 2017 kl. 13.53

Helt enig med Claus vedr. def. af højbed.

Der er også f.. til forskel på de vilkår man byder planterne i forhold til en høj plantekasse.

NoDig har jeg ingen behov for at oversætte, men knytter mere teknikken til større bede/ jordstykker. Det er nok fordi jeg har en vis alder og kører efter den oprindelige definition på et højbed, der jo i definitionen netop ikke graves efter dets anlæggelse.

Møder jeg én der beretter at vedkommende vil "grave sit højbed" ved jeg med det samme, at vi ikke har meget til fælles - i haven :)

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. februar 2017 kl. 15.27

Hej.
Udtrykket " No dig " bliver brugt her i landet, og især i udlandet, om en dyrkningsmetode, hvor der sås direkte i stub med tandsåmakine eller lignende uden nogen form for jordbehandling forud, men måske med en glypfosatsprøjtning, hvis det skønnes nødvendigt.

Vh. T&HPP

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. februar 2017 kl. 16.16

Tilde, den metode du beskriver har jeg kun hørt omtalt som no-till, altså pløjefri.
Du har nok ret i at der går noget inspiration frem og tilbage mellem havebrug og landbrug mht. reduceret jordbearbejdning.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. februar 2017 kl. 17.03

Claus. Begreberne flyder lidt. Det er lidt af en brydningstid. Der prøves f. eks. med faste kørespor og såning direkte i stub. Det er så det samme som faste bede i haven, hvor der ikke trædes udenfor gangene.
Der skæves da frem og tilbage og læres. Også mellem øko og konventionel og omvendt. Lad os tage det bedste fra begge metoder.

Vh. T&HPP

21 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. marts 2017 kl. 23.00

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2017 kl. 11.53

Isoleringen i plantekassen giver ikke mening for mig. Jo, ved sent efterår vintertid plus en "drivhustop".

Husk, at bygger du sådan en plantekasse m.h.p. at dyrke grøntsager og ikke kaktus og tørkeelskende krydderurter, ja så er det daglig vanding....

23 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. marts 2017 kl. 12.23

Nyt svar til emnet »No dig-bede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > No dig-bede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider