Forum

HJÆLP til min baghave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 27. februar 2017 kl. 10.56

Jeg har en have ca 50-60 kvadratmeter, den kan ikke bearbejdes med fræser, græsslåmaskine pga der er opretstående fliser, trærødder, masser af ståltråd med meget mere i jorden, jeg har forsøgt at fjerne alle disse ting gennem ca 2 år, men kræfterne slår ikke til at få det fjernet, så ukrudt hober sig op i form af brændenælder, skvalderkål og et hav af andre ukrudtsplanter, kunne jeg kører der med plæneklipperen ville jeg bare så græs, men jeg tænker er der nogen af jer der har gode forslag til hvad jeg kunne gøre ved det stykke jord? jeg kan hakke ukrudt 4 gange om ugen for at holde det nede, men det er jo trist at gå og hakke der når der kun er ukrudt på stykket, hvad kunne jeg evt så/plante som bredte sig hurtigt og dermed dækkede alt ukrudtet??? eller bedre dræbte dette ukrudt? jeg har ikke råd til at lægge ærtesten og den slags, fik et råd af en som sagde at jeg bare skulle lade det være, og så følge det der kom op, men jeg kan ikke holde ud at se på det. på forhånd tak for eventuelle råd.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2017 kl. 11.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 27. februar 2017 kl. 15.25

Jeg har gået og tænkt lidt, hegnet ind mod mig er der faldet en masse brædder af her og der (de er sat op af ståltrådshegn) jeg har spurgt naboen om ikke vi skulle fjerne brædderne og så bare have ståltrådshegnet, MEN hans fillipinske kone siger at hegnet SKAL være som der er (det ser helt forfærdeligt ud) og så var det jeg tænkte på kunne jeg ikke plante noget efeu som bunddække, det kunne så samtidigt klatre op af det grimme hegn, så jeg har tjekket efeu ud og vil vælge 2 forskellige, men hvilke efeu breder sig mest og hurtigst? der var tilbud på 5 stks efeu, men hvor mange skal jeg mon bruge for at dække havestykket og hvor langt skal der være mellem efeuplanterne? de burde jo kunne kvæle brændenælderne.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2017 kl. 15.33

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 27. februar 2017 kl. 23.48

Hej Rita

Du kan dække al jorden helt tæt med sort plastik og lade det ligge et par år. Det kvæler ukrudtet, men det bliver du nok ikke gladere af at se på.

Du kan også dække al jorden med et tykt lag aviser og lægge jord, flis eller grus oven på aviserne. På det kan du stille krukker med blomster, så din have ikke er en ørken. Eller lave et lille bed i en pallekrave.

Aviserne holder et par år, og så skulle det meste af ukrudtet gerne være væk. Men der må ikke slippe lys ned til ukrudtet, for så vokser det bare videre oven på aviserne.

Plant aldrig bunddækkeplanter i håb om, at de kvæler ukrudt; så kommer man først rigtig på arbejde.

Håber, du får en have, du er glad for at se på og være i.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 28. februar 2017 kl. 16.06

Jeg tror bedre jeg kan udholde synet af aviser og sort plast i 2 år, fremfor at se et vildnis af meterhøje brændenælder, samt alt det andet, får jeg dræbt ukrudtet, kan jeg også vælge planter jeg gerne vil have, efeu har jeg fjernet fra min gårdhave da det kravlede op af huset, så jeg VED hvor genstridig den slags kan være, jeg tror jeg gør som du foreslår Alice, så har jeg et par år til at udtænke udseende på ny have, tak for hjælpen.. PS vil gerne lige vide hvad du mener med Pallekrave?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 28. februar 2017 kl. 16.08

Næste gang jeg snakker med ham om hegnet, siger jeg direkte at det er ikke noget de alene bestemmer :-) Så langt har jeg slet ikke tænkt, takker.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 28. februar 2017 kl. 18.00

Pallekraver er de firkantede træ"rammer" man sætter oven på pallerne for at mindre dele ikke skal ryge ud. De fås til en uhørt pris i byggemarkeder og planteskoler, men man kan få dem brugt, og når de ikke hedder noget med dyrkning, er prisen en ganske anden. Man kan jo så vælge at male dem i en diskret farve eller bare give dem olie, før man fylder jord i dem. Man kan stable pallekraverne oven på hinanden og få et højere bed. Det har jeg gjort med mine jordbær, for det er ikke så morsomt at kravle rundt for at høste dem.

Hvis du vælger at lægge et TYKT lag aviser, er det smart at gøre dem våde først, så de lettere følger buler osv. i underlaget.

Jeg orkede ikke også at luge gangene i vores store landbohave, hvor vegetationen bestod af meterhøje brændenælder og kvikgræs (intet var sket der i 30 år, da vi overtog), og aviserne med flis over (eller halm de første år, for det lå på loftet) har virket godt. Selvfølgelig stikker de underjordiske hovedet op. hvor der er en lille sprække lys, men så skal de bare dækkes.

Så avisindsamling fra venner og bekendte er lønsomt.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. februar 2017 kl. 19.06

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. februar 2017 kl. 21.59

Der findes jo også et produkt til formålet, nemlig ukrudtsdug. I forhold til plast har det den fordel at regnen kan trænge uhindret igennem.
Uanset om man er til ukrudtsdug eller gamle aviser pynter det med et lag træflis eller barkflis oven på.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. marts 2017 kl. 8.39

en elektrisk mimi kratrydder som slår med nylonsnor bruger vi på steder vi ikke kan komme til med græsslåmaskinen

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Elisabeth C., 1. marts 2017 kl. 19.00

Mange tak for rådene alle sammen, og tak for forklaringerne, jeg har IKKE den store haveerfaring, så dejligt at få råd og forklaringer fra nogen der ved noget om det :-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. marts 2017 kl. 23.15

Er det helt umuligt at rydde op?
Altså lave bunker af fliser og andre med tråd? Og så få møget kørt væk over tid?

Ellers ville jeg også anbefale ukrudtsdug og græs.

Men hellere at få ryddet op, arealet er trods alt ikke så stort?

Min baghave bestod af flere hundrede kvm hønsehuse og hegn, det var ret dyrt at få væk, indtil jeg lærte at sortere.

At det så er groet til i brombær- er en anden sag. Og der er en losseplads i skellet, som jeg ikke rigtig tør gå i gang med.

Men fremfor at gå fire gange om ugen? Få dig en sækkevogn og gode handsker til fliserne- og grav resten op.
Hvis Du kan!

Mvh
Tine- der kvaste sin skulder, så haven groede til.... Og ryggen vil ikke ret tit noget...

Nyt svar til emnet »HJÆLP til min baghave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > HJÆLP til min baghave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider