Forum

Stedsegrønne træer – ikke nåle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren H., 28. marts 2017 kl. 12.35

Hvad findes der af træer der er stedsegrønne, bliver max. 4 meter og ikke bliver for brede ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2017 kl. 13.26

Det eneste stedsegrønne løvtræ her i DK er kristtorn (Ilex).

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren H., 28. marts 2017 kl. 13.45

Hvad så med noget der ikke har frugter og er mindst muligt løvfældende ?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 15.12

Så skal du over i thuja/ceder, men de bliver nok mere end 4 meter, de kan dog beskæres: Vigtigt! Kun indtil det inderste grønne, ellers kan de ikke gengro.

Ellers er der buksbom, de er ikke som sådan løvfældende, forstået sådan, at de taber alt om efteråret, de kan også beskæres (som ovennævnte). Nogle blade vil de tabe, ligesom Ilex. Men så er der ikke torne på! :-)
Liguster er heller ikkehelt "løvfældende" som ung mere end som ældre. Liguster kan bundbeskæres og mishandles meget, men som fristående busk (3-4 meter) er den køn. Især i blomst!

Jeg tror, det bliver svært at finde, hvad du leder efter, hvis du ikke vil beskære til en vis grad.

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 15.23

Også glemte jeg laurbærkirsebær, de bliver nok de 3-4 meter og kan beskæres. De kan dog sætte bær, som i meget sjældne tilfælde kan selvså som frøplanter. Men- det er kun i gode forår/somre.

Jeg havde fortrængt dem, da alle mine frøs ihjel i 2009-2011 vintrene, og det er meget ærgeligt, når store buske dør på den måde. Desuden er veddet usandsynlig hårdt, så resterne står her endnu. Skønt en motorsav kunne nok.

Ellers er de nydelige, hurtigtvoksende og kan beskæres. Men de kan altså ikke klare -16/19 grader i ugevis.

Mvh
Tine

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. marts 2017 kl. 20.45

Der er rigtig mange inden for den katagori: Hønsebenstræ, Kuglethuja,Duftsnebolle,Vinterlue,Dværg rynkeblad,Cotoneaster, Rhododendron, Pieris, Fløjls-viburnum, Solcypres, Blød ene.
Der kan findes flere, hvis man leder.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Stedsegrønne træer – ikke nåle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stedsegrønne træer – ikke nåle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider