Forum

Myrer og skjoldlus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 29. marts 2017 kl. 10.48

Mine pilea er befængt med skjoldlus. Jeg har prøvet den anbefalede kur med sæbevand. Der lykkedes ikke for mig.
Nu ser jeg, at myrerne har fundet en af planterne. De mæsker sig med skjoldlusene. Skal jeg bekæmpe min lyst til at bekæmpe myrerne og i stedet håbe på, at de kan få bugt med lusene? Jeg må nok indrømme, at jeg ikke har tiltro nok til myrerne..

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2017 kl. 11.06

Myrerne beskytter skjoldlusene, for de lever af deres afføring.
Sæbevand (i dette tilfælde tilsat sprit) virker, men kun i den korte periode, hvor de nye lus er på vej fra det skjold, hvor de er udklækket, og til de finder et sted til sig selv. Så danner de skjold, og kun mekanisk påvirkning er effektiv.
Jeg gnider dem af med fingrene. Men der skal ikke overses mange for at invasionen kan gentage sig. Kontroller planten jævnligt, start med en gang om ugen.
Fjern skjoldlusene, og så forsvinder myrerne (forudsat der ikke er andet godt at leve af).

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. april 2017 kl. 17.59

Tak for svaret. Jeg prøver med sæbevand igen. Sidste gang havde jeg ikke sprit i.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2017 kl. 9.45

Skjoldlus er som navnet antyder beskyttet af et skjold , så insektsæbe har ingen eller ringe betydning , de skal enten børstes af eller spules af med en kraftig vandstråle.
Det en den brune sæbe der er den mest aktive komponent i insektsæbe ved at sætte sig på insektet og dermed kvæle det .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2017 kl. 12.04

Der er kun en til to uger om året, hvor sæbe virker på skjoldlus. Og det er når de flytter fra det gamle skjold, hvor de er udklækket til det nye, som de selv danner.
Ellers er knofedt godt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 4. april 2017 kl. 20.43

Tak til Svend og Lars. Jeg vil fortsætte både med knofedt og sæbe, men det tager godt nok meget tid.

Nyt svar til emnet »Myrer og skjoldlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Myrer og skjoldlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider