Skrevet af: K. Bilde, 30. marts 2017 kl. 3.39
Det er utroligt, at Havenyt kan reklamere for et arrangement, der har til formål at dræbe et dyr, der i blandt andet Tyskland er totalfredet. I Tyskland kan drab på dyret medføre straf på 11.000 kr.
Arrangementet er usmageligt i lighed med Haderslev Kommunes dusør på 20 kr. per muldvarpehale. nyheder.tv2.dk/samfund/2016-04-28-kommune-saetter-dusoer-paa-muldvarpen-20-kr-per-hale.
Skrevet af: Lone Brems, 30. marts 2017 kl. 8.19
Hej K. Bilde
Her kommer lige lidt information, som kan være vigtig for den debat, dit indlæg kunne blive årsag til:
Muldvarpen er ligesom ALLE vilde dyr og planter fredet i Danmark.
Der er ikke i Jagtloven fastsat fredningstider for muldvarpen. Derfor er det ikke tilladt at drive jagt på muldvarpe.
Jagtloven fastsætter reglerne for bekæmpelse af skadevoldende vildt. Hvis muldvarpen er skadevoldende, kan en ejer af det berørte areal søge og få dispensation til bekæmpelse.
Det KAN være en forudsætning for at få dispensation til bekæmpelse, at der forud er gjort forsøg på at bortskræmme det skadevoldende dyr.
Flere oplysninger kan findes på Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside under "Naturstyrelsen".
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Tilde P., 30. marts 2017 kl. 8.48
Hej.
Til orientering om Danske bestemmelser:
§ 9. Regulering af muldvarpe, rotter, mosegrise og mus, bortset fra de musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og vildtforvaltning.
Stk. 2. Retten til regulering af mus omfatter ikke: Brandmus, hasselmus, havesyvsover og birkemus. Spidsmus må ikke reguleres.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Ayoe B. P., 30. marts 2017 kl. 9.12
SUK - for en gangs skyld er jeg enig med Hans. Muldvarpe er stadig tilladte at jage og aflive - og jeg gør det gerne her hvor jeg bor, for de ødelægger i den grad min køkkenhave og græsplæne (samt klingerne og lejerne på min havetraktor).
Her på Fyn er det en invasiv art, som først er kommet til indenfor de ca. sidste 50 år pga. jordflytninger. De var ekstremt sjældne i min barndom og de jordskud man så, var med 99,9% sikkerhed mosegrise.
Ayoe - som er træt af sin muldvarpebestand.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2017 kl. 9.14
Regulering betyder vel bekæmpe i det omfang det tjener beskyttelse af værdier.
I mine øjne er arrangementet ulovligt, med mindre skade på værdier kan påvises.
Skrevet af: Tilde P., 30. marts 2017 kl. 9.27
Hej.
Enhver lodsejer har lov til at bekæmpe muldvarpe overalt på sin grund med lovlige midler.
Det er så op til den enkelte hvor hårdt der skal gås til dem. Her får de lov at være i fred, når de er på brak og naturarealer men ikke på dyrkningsfladerne.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tom Andersen, 30. marts 2017 kl. 10.51
Self. bekæmper man dem, hvor de gør skade.
Arrangementet har karakter af jagt.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2017 kl. 11.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2017 kl. 12.17
Skrevet af: Peter Sindrup, 30. marts 2017 kl. 12.17
Som tidligere nævnt, så drives der ikke "jagt" på muldvarpen, men den bekæmpes som skadedyr - på lige fod med rotten.
Hvis nogen kunne finde på at spise en rotte efter at den var gået i fælden, ville det ikke kunne forarge mig, på samme måde som det ikke forarger mig at nogen kan finde på at spise en muldvarp.
Jeg spiser også gerne ænder, gæs og klovbærende vildt som har levet frit i den danske natur. Disse hører dog til de arter der er fastsat jagttid på.
Peter
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2017 kl. 12.19
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. marts 2017 kl. 12.41
Her i Århus har vi forskellige arrangementer gennem forår og sommer, med forskellige temaer. Èt af dem er : spis din haveplage. (muldvarpe og mosegrise)
smagpaaaarhus.dk/arrangement/spis-din-have-plage/
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. marts 2017 kl. 13.36
Nå, fandt først ud af nu, at det var dette arrangement K Bilde Kommenterede til :)
Jeg skal ikke selv nyde at spise de nævnte dyr, men kan ikke se noget forkert i at spise dyr, der ikke er udrydningstruede.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2017 kl. 13.41
Skrevet af: Tilde P., 30. marts 2017 kl. 14.09
Hvad med en pis-øl ? Den er der musik i :-)
landbrugsavisen.dk/pis-%C3%B8llen-har-f%C3%A5et-navn
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2017 kl. 14.28
Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2017 kl. 0.22
Det er vel et modeflip, siden de i "Nak og æd en..." (Et ellerandet dyr, de ikke fik- spiste muldvarp. )
Hvis en modekok laver stegte muldvarpepoter og "bøffer"- for åben skærm, så... (Jeg genså det for ikke længe siden)
Jeg har dem næsten ikke, men mosegrise. Og mosegrise (vandrotter) er da langt mere skadelige med skud og æden rødder mm. ?
Mvh
Tine- hvis katte ordner den slags.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. april 2017 kl. 13.15
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.