Forum

Dræbe træer og buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 13.16

Hej

Flere af mine træer er begyndt at blomstre. Der er små hvide velduftende blomster på grenende. De er ikke i klaser, så jeg frygter det er mirabel. Dem kan jeg ikke lide og jeg vil ikke have haven fyldt med dem på jorden og græsplænen. Så de skal væk og i første omgang stoppes. Hvad er den nemmeste måde at dræbe et træ.
Roundup i store mængder?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 7. april 2017 kl. 13.57

Nu er dette et økologisk forum så RU kan ikke andbefales på nogle måder.
Jeg trækker dem op eller bliver ved med at tage bladene af. Eller fjerner barken hele vejen rundt om stammen.
Mvh

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. april 2017 kl. 14.24

Hvis du sender et billede har vi en mulighed for at se, hvad det er for træer, du er bekymret for.
Hvis det ender med, at du skal udrydde dem, fælder du blot træerne. Selvsåede småtræer kan du trække op, evt. efter at have løsnet jorden med en spade eller greb.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. april 2017 kl. 15.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. april 2017 kl. 15.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 16.29

Her er et billede af noget af et af træerne. De er omkring fem meter høje.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. april 2017 kl. 17.00

Smukt træ, synes jeg. Hvis du lige har fået din have vil jeg råde dig til at tænke dig godt om inden du fælder træet. Det kan være rart at have et område med lidt skygge, evt. til at hænge hængekøjen i. Jeg fældede et stort japansk kirsebærtræ fordi jeg syntes at det var blevet lidt pjusket og grimt. Bagefter så jeg, at træet dækkede for en grim lampe på vejen, der nu sender et kedeligt koldt lys ind i haven. Jeg fortryder bittert og et nyt træ er lang tid om at blive så stort. Så vær helt sikker på, at du virkelig vil af med træet før du fælder det.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 7. april 2017 kl. 17.06

Mine mirabelle blomster ikke endnu men det gør et af mine blomme træer.
Mvh

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 18.52

Her er de bagfra.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 18.53

.. og meget tæt på.
Det var en tanke at jeg ville bruge stykket til en del af græsfold til heste. Jeg ved ikke hvordan heste har det med den slags træer.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. april 2017 kl. 19.36

Hej Axell A

Heste har behov for læ og skygge - så du kan lægge mærke til om de to ting bliver fjernet fra den kommende hestefold, hvis du vælger at fælde træerne.....

Det er vanskeligt ud fra billederne med sikkerhed at bestemme om det er fuglekirsebær eller mirabeller - men mirabellerne blomstrer ofte lidt tidligere (= nu i begyndelsen af april) og fuglekirsebær blomstrer ved løvspring (= starten af maj). Vækstformen og den grålige bark er karakteristisk for mirabelle.
Du kan blive sikker i din sag ved at afvente frugtsætningen.

Jeg håber du finder en god løsning for dig, for hestene og for mirabellerne :-)

Venlig hilsen
Lone

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. april 2017 kl. 19.57

Hej.
Det er en mirabel. De blomstrer også her på fuld kraft nu.
Lad det indgå i en påtænkt hestefold. Heste tager ikke skade af dem, og de vil samtidig æde eventuelle frøplanter, rodskud og blade og grene så højt som de kan nå.

Vh. T&HPP

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. april 2017 kl. 19.59

Og bruge træet som kløpind :-).

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 21.29

Ja, hvis hestene kan tåle blommer og hvis de kan tåle barken, hvis de gnaver den af. Men ja, læ er en god ting her hvor det ofte blevet og træerne står i vinretningen.
Så skal jeg bare finde ud af om heste også kan tåle roser. For dem er der mange af.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 7. april 2017 kl. 21.40

Hej.
Roser er ikke noget problem.
Du skal derimod være opmærksom på Vårbrandbæger som er giftig. Hvis der er rimelig med græs lader hestene brandbægerne stå urørte. Hvis det kniber med græs kan heste æde dem med forgiftning til følge.

Vh. T&HPP

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 7. april 2017 kl. 21.53

Ja, jeg er opmærksom på mange af de velkendte giftige planter for heste. Det er ren græsplæne omkring roserne. Der står et par enkelte klematisbuske. De er vist nok giftige. Så de bliver gravet op.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2017 kl. 12.19

Hej Axell A

Kommentar til dit indlæg nr 13:

Hvis dine kommende heste gnaver i barken - så afskaffer de selv læet....(selv om der måske tager nogen år før træet dør).
Men det ved heste jo ikke noget om !

Så måske kunne du hegne på en måde, der gjorde, at de end ikke får fristelsen til at sætte tænderne i mirabellernes bark ?

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Dræbe træer og buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dræbe træer og buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider