Skrevet af: Diana Schæffer, 9. april 2017 kl. 22.09
Vi har overtaget en grund og har et område i haven hvor jorden er konstant våd og ligesom "bobler". Vi har fundet ud af at de tidligere ejere har gravet deres toiletaffald fra tørklosettet ned på det sted og er nu i tvivl om hvad vi skal gøre. Det var meningen at viskelæder så græs men tænker at vi ikke bare kan så der når jorden ligner en sump. Nogle der har forslag til hvad vi skal gøre?
Skrevet af: Tine Horsum, 9. april 2017 kl. 22.34
Egentlig burde I jo få fat i tidligere naboer- og få skruet af prisen. Så en advokat.
Møget skal vel graves af, eller der skal hældes grus på i mængder.
Hvad siger kommunen?
Er det en kolonihave? Hvad siger haveforeningen?
Er der vådt i forvejen? Det kan jo også boble af sumpgas- af den grund.
Er tørklosseter ikke tørre?!
Mvh
Tine
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. april 2017 kl. 8.41
Spis nu lige brød til "Tine".
Skruet af prisen, og få fat i en advokat ? ? ?
Nu har man jo alle dage i mange, især ældre kolonihaver, gravet "spanden" ned i haven. Det var ofte mit job, da jeg var yngre, surt show, men vi havde de mest fantastiske rabarber i lortebedet. Og selv om vi var en familie på 5 så har det da aldrig gjort jorden sumpet. Men vi skulle nok ikke gå lige over lortebedet de første dage, der var jo trods alt grænser for hvor dybt jeg gad at grave !
Nu må man vist ikke gøre det i dag, men de omtalte tidligere ejere må ha' været en kæmpefamilie, hvis de skal ha' skylden for at generne i det jordstykke. Der er nok snarere tale om at stykket generelt er vandlidende, som man ser mange steder.
Diana i kan jo f.eks. så noget grøngødning til at dække jorden (og begrænse ukrudtet) og så frede det stykke i en sæson. Og hvis det så derefter stadig er konstant vådt, så skal i finde en anden årsag end lortespanden.
Skrevet af: Ayoe B. P., 10. april 2017 kl. 10.00
Jeg er bestemt ikke ekspert på dette, men ved at andre er rigtig glade for fx. birketræer til at holde fugtige områder mere tørre (der er sikkert også andre arter vådbundstræer) i kraft af deres store forbrug af vand.
Det er godt nok en langsigtet løsning, men måske en der er værd at tænke over, hvis dit problem ikke bliver bedre efter Gert's forslag om en sæson, hvor du lader området være og evt. sår noget grøngødning (måske med lidt olieræddiker i, til at lave dybdegående rodgange til at dræne vandet). ;)
Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2017 kl. 10.52
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2017 kl. 12.29
Indholdet fra latrinen (medmindre den er blevet fyldt med kemikalier for at tage duften af vitaminer) formulder ganske hurtigt i en sund muldjord. Det danner ikke en sump.
Jeg havde latrin indtil 1979, hvor vi fik lavet badeværelse med toilet og dermed samletank til spildevandet.
Den kloge haveejer graver i øvrigt ikke latrinen ned samme sted hver gang.
Det er nok et sumpet område. Og så er det jo der, havens sumpbed/rododendronbed skal etableres. Men som der er sagt se lige hvordan en hel sæson fungerer, inden I laver for meget om.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.