Forum

Blåmuslingeskaller

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 12. april 2017 kl. 15.41

Er der nogen, der ved, hvor man billigt kan få Blåmuslingeskaller på Sjælland?
Jeg vil knuse dem og blande dem i jorden omkring de nye træer jeg sætter. Jeg har hørt, at det holder mosegrisene væk, fordi det er ubehageligt for deres næse at grave i.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. april 2017 kl. 15.59

De er ihverfald ret ubehagelige at lugte til, de skal gerne ligge nogen tid og dunste af. Jeg har mest erfaring fra dem til ridebaner, og der køber folk mere 20-30 kubikmeter.

Har du et link til det med mosegrisene?

Ellers ville jeg tro, at du måske kunne samle dem sammen på stranden, men husk, at de (og tang) skal "skylles af" over tid. Tang fordi, det indeholder salt, som kan slå planterne ihjel.

Umiddelbart ser det mest ud til at være i Jylland, de kan leveres fra- også er det nok for dyrt i de (små )mængder, du vil have?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 12. april 2017 kl. 17.16

Hej Tine
Jeg talte med en, der havde erfaring med Blåmuslingeskaller og mosegrise. Han sagde, at det er fordi, de skarpe kanter skærer på deres næse, og de så går uden om. Andet kunne måske bruges, men jeg kan ikke lige komme på noget. Tak for dit svar. Jeg kan også kun finde steder, hvor man kan købe i store mængder.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. april 2017 kl. 17.44

De sælges som tilskudsfoder til høns. Hør ad i foderstoffen. Jeg ved ikke hvor fint knuste de er.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. april 2017 kl. 17.54

Jamen Stine, er du da meget plaget af mosegrise på dine kanter?

Altså vi har dem næsten ikke, okay en kat har lige lagt en udenfor. Men er det et stort problem?
Og hvis det er: Fælder, de 4 benede*, eller man må have det "grisene" ikke gider æde.

Mvh
Tine
* en lille hund som Søren Ryges, kunne også gøre det. :-)

5 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. april 2017 kl. 18.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. april 2017 kl. 18.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 11.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 13. april 2017 kl. 15.31

Tak for info Frank, det vil jeg prøve. Jeg tror, at dem til høns bliver lidt for fine Claus, jeg havde selv tænkt på det:-)
Tine, vi er vanvittigt plagede af mosegrise. De tager alt, bærbuske, frugttræer, prydbuske, blomster mm. I år har de sågar præsteret at spise et 5-årigt æbletræ. I sommerhalvåret lægger vores kat ca. 5 mosegrise foran døren om dagen, hun kan ikke engang spise så mange. Vi har en rigtig stor have, og den er altså lidt bar, så noget må vi finde på, eftersom vi ikke vil bruge gift:-)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 16.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 9.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Voigt, 15. april 2017 kl. 11.07

Vi har tre små børn, kat og masser af pindsvin, så jeg tør ikke bruge karbid:-)

12 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 11.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2017 kl. 11.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2017 kl. 20.34

Jeg citere lige mig selv fra for 12 år siden om mosegrise.

>>Mit råd er, at man lærer at leve med dem, og så planter "mosegrise-sikre" planter- fx narcisser.
Visse rosensorter kan de heller ikke lide. (Hansaroser , provenceroser, persiske roser og rosa rugosa (men den er også ukrudt!))
Andre planter: Akelejer, margeritter, fredløs, havehortensia, liljekonvaller, aurikler og løjtnantshjerte.
Buske: Syrener, jasmin, pibeved, klatrehortensia og spirea.>>

Men da var jeg nok lidt "hellig". Mosegrise bryder sig heller ikke om morgenfruer, tagetes og de der store løgplanter, der lugter af rævetis. Fraxilaria. Kejserkrone.

Men der mangler selvfølgelig spiselige ting som buske/træer. Hyld er dog sikker.

Mvh
Tine- og et sted skal man jo starte.

Nyt svar til emnet »Blåmuslingeskaller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blåmuslingeskaller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider