Skrevet af: Ayoe B. P., 27. april 2017 kl. 0.00
Forleden var jeg ude og købe ind - og da jeg kom til kassen, så jeg en ældre dame stå lige foran mig, og som havde sat en flaske RoundUp på varebåndet.
Det kløede virkelig i mine stemmebånd, for at kommentere hendes køb - med enten en bemærkning om, at hun var en af dem der ødelægger vores drikkevand eller med en bemærkning om, at flaskegas i det mindste ikke ville ryge i vores fælles drikkevand (og så lige bort fra CO2-udledningen s'føli).
MEN..... jeg sagde ikke noget - sikkert hovedsagelig pga. opdragelse og kultur, og har spekuleret en del over, hvorfor det er så svært, at overskride "privatlivets fred", når man mødes ansigt til ansigt.
Hvad ville du selv gøre i en lignende situation? ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2017 kl. 0.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2017 kl. 0.53
Skrevet af: Ayoe B. P., 27. april 2017 kl. 8.07
@Frank Chr.
Pardon Frank.... men tuder lige af grin, her fra morgenstunden. Det er sgi en pragtfuld idé!!!!
Mit største problem er blot, at selv mennesker der ikke kender mig, ville kunne læse mig som en åben bog og vide, at jeg nok ikke liiiiige fortalte sandheden. ;-)
Men altså, pragtfuld idé og god måde at starte dagen på! <3 :D
Skrevet af: Ayoe B. P., 27. april 2017 kl. 8.18
Her er forresten et link til, hvordan man nok IKKE skal gøre! ;)
www.facebook.com/dr3dk/videos/1349450718434999/
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. april 2017 kl. 16.20
Det er jo under alle omstændigheder op ad bakke, så længe skidtet sælges i snart sagt alle plantecentre, supermarkeder, byggemarkeder m.v.
Den eneste lille trøst kan så være, at det der sælges til private jo ofte er fortyndet med vand, såkaldt klar til brug opløsning, i modsætning til koncentreret RoundUp.
Jeg havde en gammel nabo som var ekspert i RoundUp. Når jeg spurgte ham hvordan det kunne være, at hans RoundUp virkede så tilsyneladende effektivt, at det nedvisnede alt på 3 -4 dage, når "normaldoceringen" først viser sin virkning efter et par uger, ja så grinte han bare lidt smøret !
Det var vist efter princippet om, at hvis så mange deciliter virker godt, så virker dobbelt så mange deciliter nok dobbelt så godt. Og når man så er landbruger, så kan det jo også "trækkes fra"
Jeg kunne også godt ønske mig, at der kom samme focus på, ikke mindst plantecentrenes, enorme salg af fyrværkeri hvert år. Prøv engang at søge oplysninger om hvor mange ski . . giftige tungmetaller, der helt unødvendigt spredes i naturen - det er da om noget også en voldsom miljøbelastning som vi godt kunne være foruden.
Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2017 kl. 17.28
Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2017 kl. 23.37
Det er jeg helt ligeglad med!
Jeg skal ikke omvende folk i supermarkedet, eller fortælle overvægtige, hvad de skal spise: Det kommer IKKE mig ved!
Og en ældre dame KAN forresten have problemer med at luge/få hjælp til haven, så hvem er du, at du skal dømme?
Det er skrupforkert i min optik! Man kan tale med folk- hvis de beder om råd, ellers skal man ikke sige noget.
Og ja, jeg har engang købt lidt round-up, jeg troede, det måske virkede godt mod brombær, men det gør det ikke. Til gengæld fik jeg på en hesteside (dengang meget stor) et råd om at gå i foderstoffen og købe et eller andet xyz-middel, der virker mod brombær. Jae, joe- nej. Nej tak.
Men det ville have været uendelig meget nemmere! Især da jeg efterfølgende kom fysisk til skade, så haven i flere år efter var brombær og meterhøjt krudt. Da var xyz- fristende...
Jeg synes man, skal være mod folk, som man selv gerne vil tiltales- og det er *ikke* ved at ryge i flæsket på dem. Men ved at spørge pænt! Og ikke lige ved kassebåndet, hvor de fleste stresser...
Mvh
Tine
Skrevet af: Lis P., 28. april 2017 kl. 6.45
jeg tror dem man skal være efter er dem som køber gift i Tyskland, jeg har lige været på plantetur til Kiekeberg og der var der flere som handlede gift til haven.
da jeg spurgte hvorfor de købte det, jo et så var det bedre end det man kunne købe hjemme, og så var udvalget større da jeg så sagde der var en grund til at vi ikke kunne købe det, ja så fik jeg svaret at det var de ligeglade med.
jaja hakkejernet er opfundet, og ukrudt er vel bare noget som gror et uønsket sted i haven.
Skrevet af: Ayoe B. P., 28. april 2017 kl. 9.01
Tjaaah, nu sagde jeg så heller ikke noget til damen i supermarkedet @Tine ;)
Men, kommer det dig ved, at du måske skal indtage det du ser andre køber??? Jeg er for så vidt enig i, at andre folks vaner og indkøb ikke vedkommer mig - dvs. lige indtil det går ud over mig.
Må jeg fx. ryge hjemme i dit hjem? Hvis jeg (som forventet) ikke må, så skyldes det jo uden tvivl, at min røg generer og forurener dig og dit hjem. Du vil sikkert også have noget imod, at bo lige op og ned af en gyllebeholder, dels pga. lugten men også pga. helbredsmæssige bekymringer og ville derfor gå til enten landmanden der ville bygge den eller til kommunen, for at stoppe byggeriet.
Jeg mener derfor, at man rent principielt godt tillade sig at henvende sig til fremmede i en lokal butik og lige minde dem om, at det er en skidt idé at købe noget, der kan skade mig og andre.
At, det så i dette tilfælde er en ældre dame, som muligvis ikke havde fysikken til at hakke luge betyder mindre. Man kunne jo fx. foreslå hende at bruge gas, ELLER at hjælpe hende med sin have. (iøvrigt en rigtig god måde til at få en stor vennekreds) ;-)
Og hvad angår @Lis's iagttagelse i grænsebutikkerne, så er det en trist historie. I akkurat den situation, så ville jeg nok være kold i røven og sige til dem, at jeg melder dem for ulovlig indførsel til SKAT - det kan ihvertfald nok stoppe dem i at købe lige den dag. ;-)
Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2017 kl. 9.19
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.