Forum

Kan min rhododendron reddes?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 30. april 2017 kl. 17.00

Hej
Jeg har overtaget en rhododendron fra en anden have. Her fik den desværre ikke de bedste forhold og den midterste del er meget bleg, jf foto.

Hvad kan jeg gøre for at redde busken?

Skal jeg bare vande/gøde og krydse fingre eller er det bedre at klippe den ned?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 30. april 2017 kl. 17.01

Billede 2:

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2017 kl. 8.27

Rødderne til den midterste del af planten har nok taget skade ved transport og opgravning. Giv hele planten masser af vand og se om bladene retter sig op. Sådan en gammel barbenet rhododendron bliver kun pæn igen, hvis den bliver skåret ½ ned lige efter blomstringen. Det er så ikke noget kønt syn de næste 2 år, men den kan blive flot. Hvis ikke midten retter sig op skal du købe en ny plante.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2017 kl. 8.29

Helt forkert foto.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 1. maj 2017 kl. 17.35

Ok.
Tak for svar. Jeg vander, krydser fingre og håber det bedste. Hvis det lykkes bliver halvdelen klippet ned i 2019 og den anden halvdel i 2020.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 2. maj 2017 kl. 21.21

klip venstre del af planten helt ned til ca 50 cm og lad den starte forfra. Roden kan tydeligvis ikke i den nuværende form forsyne alle bladene. Planten er muligvis allerede død, men man kan jo lige så godt prøve.
Når man klipper så langt ned bør det gøres før blomstring. Den er længe om at aktivere de sovende knopper så langt nede på stammen, så den nye vækst kommer sent igang og kan ikke nå at modne af til næste vinter hvis det gøres for sent.

Nyt svar til emnet »Kan min rhododendron reddes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan min rhododendron reddes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider