Forum

Jorddække omkring bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen Gadegaard, 8. maj 2017 kl. 17.10

Hej,

Jeg er lidt i tvivl omkring kategorien - håber 'fri debat' er okay. Her kommer problemstillingen:

Vi har en flot bøgehæk hele vejen rundt om vores grund (ca. 1,8 a 2,0 m høj). I bunden af baghaven er en smule terrænforskel fra vores græsplæne, til bund hækplante (i skel), til græsforté på den anden side. Faldet er ret brat (måske 0,1 a 0,3 m) langs hele baghavens bredde.

Jeg vil meget gerne have udjævnet det lidt og tænker at smide muldjord omkring hækkens fod indtil det er oppe i niveau med græsplanen.

Er det noget en (bøge)hæk vil kunne klare? Jeg mener, at der er noget med man ikke må dække til omkring træer og buske - måske noget jeg har læst i forbindelse med noget rullegræs engang.

Der er ingen problemer mht. lokalplan eller anden lovgivning.

Jeg har vedlagt en grov skitse af mine planer.

Mvh Simon

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. maj 2017 kl. 18.53

Hvorfor dog det?
Du kan selvfølgelig fylde op med blade i tidens løb, men næringsstofferne vil vel alligevel rende bagud med regnvandet.

Hvad betyder "forte"? Er det fortov? Af græs?

Som man siger "If it works, don't fix it".

Jeg ville nok hellere flytte hækken- og så lave en lav støttemur ud mod græsfortet (?), men det er et større projekt, generer den niveauforskel Jer virkelig så meget?!

Mvh
Tine

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen Gadegaard, 8. maj 2017 kl. 19.51

Sagen er den, at der er udlagt en måtte (på hele grunden?) som bliver mere og mere synlig, som forsøgt vist på vedlagte nu udvidede skitse.

Det er meget upraktisk bl.a. at slå græs for niveauforskellen. Knivene går simpelthen på, når hjulene kører i yderste spor langs hækken. Og så ser det meget lidt kønt ud at have en sort måtte synlig.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. maj 2017 kl. 20.20

Øhm: Så der er noget under jorden? Som er en slags måtte?
Og al jorden render alligevel nedad fordi, ting bevæger sig nedad qua tyngdekraften. Vand og muld. For det vil det jo, især med noget (måtte), det kan karte nedad.

Der er vist kun den hårde løsning: Fjern måtteværket. Sav hækken ned og grav den op. Opfør en lav støttemur (den kan laves på flere måder). Og sørg for et dræn.

Det lyder somom, fhv ejer har valgt den lette (og ikke spor billige) løsning, som er dyr i det lange løb.

Hvis jorden flytter sig, så er det ikke en god løsning. Hvad er der er ellers plantet? Græsplænen- er ved at karte af?

Mvh
Tine- i hvis have forforrige ejers løsninger- tog megen tid og kræfter.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. maj 2017 kl. 22.03

Hvad med en række fliser, i det yderste spor langs hækken.
Altså på den røde streg.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. maj 2017 kl. 22.45

Jeg tvivler på, at hækken kan tåle at blive dækket af jord. Så grav en flise, bræt eller andet ned lige før hækken, og fyld så op med jord fra græsplænen til den nedgravede kant.
Jeg har svært ved at se, hvad den viste dug skal gøre godt for. Hvis den skulle holde på jorden, er det jo ikke lykkedes.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen Gadegaard, 8. maj 2017 kl. 23.02

Tak for dit svar.

Haven er anlægt for små 10 år siden. Jeg har en teori om at man har søgt at ukrudtsikre ved at udlægge en tætvævet dug. Og det er så senere blevet klart, at ukrudt kommer oppefra og ikke nedefra :-)

Min bekymring går op om man kan 'fylde på' en hæk. Og du lyder skeptisk. Jeg kan sikkert etablere en form for hold på jorden. Kunne det eventuelt være afklippede grene som flettes omkring stammerne, eller bør jeg holde mere afstand?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Steen Gadegaard, 8. maj 2017 kl. 23.05

Tak for dine svar.

Forte er en slags fælles område. I byerne kan det være f.eks. være et græsdækket areal mellem cykelsti og vej. Undskyld forvirringen.

I denne sammenhæng mente jeg blot at området ikke er mit (men fælles).

8 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2017 kl. 23.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2017 kl. 22.01

Hej Simon Steen Gadegaard

Det er muligt at gå en anden vej - du kan plante dig ud af problemet med skrænten.

Det er værre med den flettede dug - fjern det, du overkommer !

Og opgiv at fylde efter med jord, så jordniveauet kommer over det eksisterende - kun ganske få træarter (og bøg er ikke en af dem!) tåler at få rodhalsen dækket med muldjord. De dør ikke første vækstsæson, men trives dårligt og "giver op" efter en årrække.

Sæt i stedet for en hæk på indvendige side af den eksisterende hæk. Afstand til hæk ca 50 cm. Plej og pas den nye hæk med overfladekompost, ukrudtsfjernelse og sivevanding i tre - fem år.

Klip fortsat eksisterende hæk på ydersiden og i toppen - og undlad at klippe nyplantet hæk på den side som vender ind mod eksisterende hæk.
De to hække vil i løbet af nogen år "gro sammen" og blive perfekte hjemsted for solsorte og havesangere. Er I vilde med småfugle kan hækmellemrummet forsynes med redekasser med 10 - 15 meters afstand i en højde mellem 90 og 150 cm - hulstørrelse passende for mejsefugle. Disse redekasser er skjult for det kritiske blik men rigtig fine for fuglene at yngle i !

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Jorddække omkring bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jorddække omkring bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider